[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 14-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر تصاویر دارای بار هیجانی بر ادراک زمان کودکان دارای اختلال کاستی توجه-بیش فعالی و عادی
محمد‌علی نظری ، لیلا همتی ، فریبا ستارپور ایرانقی
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران ، lhemmati211@gmail.com
چکیده:   (5680 مشاهده)

مقدمه: عوامل متعددی بر مدت زمان ادراک شده در کودکان تأثیر میگذارند.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تصاویر دارای بار هیجانی (خنثی، مثبت، منفی) بر ادراک زمان کودکان دارای اختلال کاستی توجه- بیش فعالی و کودکان عادی است.

روش: ابتدا تعداد 544 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی مدارس ارومیه به صورت خوشه‌ای چندمرحله ای انتخاب و سپس مقیاس درجه‌بندی کانرز معلم( CTRS) توسط معلمین تکمیل شد. از این تعداد 76 نفر  برای ارزیابی دقیق تر وارد مرحله بعدی شدند.که پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI4)توسط والدین تکمیل شده وآزمون عملکرد پیوسته(CPT) توسط خود دانش‌آموزان اجرا شد. در نهایت 30 نفر از دانش‌آموزان واجد اختلال کاستی توجه-بیش فعالی تشخیص داده شدند. همچنین 29 نفر از دانش‌آموزان که فاقد علائم  این اختلال بودند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. سپس آزمون باز تولید زمان در بازه های زمانی 900، 1000 و 1100 میلی ثانیه با تصاویر دارای بارهیجانی (خنثی، مثبت،منفی) بر روی هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل گردیدند.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر اصلی گروه معنادار می باشد(p<0.05) بدین صورت که گروه دارای اختلال ADHD در تکلیف باز تولید زمانی خطای بیشتری داشتند. این در حالی است که اثر تعاملی بین بار هیجانی تصویر و گروه معنادار نبود (p=0.154).

نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد عملکرد کودکان دارای ADHD در ادراک زمان محرکهای دارای بار هیجانی ضعیف است.

واژه‌های کلیدی: تصاویر، هیجان، ادراک زمان، اختلال کاستی توجه-بیش فعالی، عادی.
متن کامل [PDF 391 kb]   (1982 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/26 | پذیرش: 1395/6/21 | انتشار: 1396/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari M A, Hemmati L, sattarpour iranaghi F. The effect of different emotional images on time perception in children with attention deficit hyperactivity disorder and normal. JPEN 2017; 3 (4) :7-14
URL: http://jpen.ir/article-1-178-fa.html

نظری محمد‌علی، همتی لیلا، ستارپور ایرانقی فریبا. بررسی تأثیر تصاویر دارای بار هیجانی بر ادراک زمان کودکان دارای اختلال کاستی توجه-بیش فعالی و عادی. مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (4) :7-14

URL: http://jpen.ir/article-1-178-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645