[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( تابستان 1397 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 1-8 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش شایستگی اجتماعی بر افزایش عزت نفس و کاهش کمرویی دانش آموزان با ناتوانی های متعدد شهرستان قاین
جهانشیر توکلی زاده، ابراهیم زنگنه فر، سمیه صفرزاده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد،گناباد، ایران. ، Somayeh.safarzade@yahoo.com
چکیده:   (593 مشاهده)
مقدمه: نوجوانی دوره­ای از تحول است که با تغییرات سریع فیزیولوژیکی، شناختی، هیجانی و رفتاری همراه است.سپری کردن موفقیت ­آمیز این دوره مستلزم داشتن شایستگی اجتماعی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش شایستگی اجتماعی بر افزایش عزت نفس و کاهش کمرویی دانش آموزان با ناتوانی­های متعدد شهرستان قاین انجام شد.
روش: در این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون وگروه کنترل، جامعه آماری شامل تمامی معلولین جسمی حرکتی تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان قاین بود که 30  نفر با شیوه­ ی نمونه­ گیری تصادفی ساده از آن انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. ابتدا هر دو گروه پرسشنامه­ های شایستگی اجتماعی پرندین،کمرویی سموعی و عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل کردند. سپس تنها گروه آزمایش به مدت ده جلسه آموزش شایستگی اجتماعی را دریافت کردند. داده­ ها با استفاده از آزمون تی دو گروه مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
 یافته­ ها: یافته ­های پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش وکنترل پس از اجرای آموزش شایستگی اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین عزت نفس گروه آزمایش به طور معنی­ داری بالاتر از گروه کنترل و میانگین احساس کمرویی گروه آزمایش به طور معنی­ داری به نسبت گروه کنترل کاهش یافت(0/01>P).
 نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­ها، آموزش شایستگی اجتماعی توسط کارشناسان مجرب به عنوان یک برنامه فوق العاده در جهت بهبود شرایط دانش آموزان معلول در مراکز نگهداری معلولین جسمی حرکتی توصیه می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: شایستگی اجتماعی، کمرویی، عزت نفس، ناتوانی
متن کامل [PDF 424 kb]   (228 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tavakolizadeh J, Zanganefar E, safarzade S. Effectiveness Of Social Competence Training On Increasing Self-esteem And Reduce Shyness Of Students With Multiple Disabilities Of Qaen County. JPEN. 2018; 4 (4) :1-8
URL: http://jpen.ir/article-1-226-fa.html

توکلی زاده جهانشیر، زنگنه فر ابراهیم، صفرزاده سمیه. اثر بخشی آموزش شایستگی اجتماعی بر افزایش عزت نفس و کاهش کمرویی دانش آموزان با ناتوانی های متعدد شهرستان قاین. مجله پرستاری کودکان. 1397; 4 (4) :1-8

URL: http://jpen.ir/article-1-226-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3781