[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 8-16 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر مشکلات رفتاری کودک و فقدان لذت‌جویی مادران دارای کودک کم توان ذهنی آموزش پذیر
مریم باقری، ایلناز سجادیان، امیر قمرانی
استادیار گروه رواشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، i.sajjadian@gmail.com
چکیده:   (482 مشاهده)
مقدمه: تولد و حضور کودکی با کم توانی ذهنی در هر خانواده‌ای، می‌تواند رویدادی نامطلوب و چالش‌زا تلقی گردد که احتمالا تنیدگی و سرخوردگی و احساس غم و نومیدی را به دنبال خواهد داشت. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی فرزند پروری مثبت  بر مشکلات رفتاری کودک و فقدان لذت جویی مادران دارای کودک کم‌توان ذهنی آموزش پذیر انجام گرفت.
روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری 1 ماهه بود. بدین منظور از بین مادران دارای فرزند کم‌توان ذهنی آموزش پذیر مراجعه‌کننده به مراکز درمان اختلال یادگیری شهر اصفهان در بازه زمانی پاییز 95، 30 نفر به‌ شیوه  نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شده‌اند (هر گروه 15 نفر) آزمودنی‌ها در سه مرحله‌ی پیش‌آزمون، پس‌آزمون و 1 ماه بعد در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل مقیاس نظام سنجش مبتنی بر تجربه‌ی آخنباخ و پرسش­نامه فقدان لذت‌جویی پاسخ دادند. آموزش گروهی فرزند پروری مثبت در طی8 جلسه به‌صورت گروهی به مدت دو ماه بر گروه آزمایش ارائه شد. گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. سپس داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها حاکی از آن بود که آموزش فرزند پروری مثبت بر  مشکلات رفتاری برونی‌ (0/011P=) و فقدان لذت‌جویی در حیطه تعاملات اجتماعی (0/001P=) و آشامیدن و خوراک (0/001P=) تاثیرگذار بود.
نتیجه ­گیری: یا توجه یه یافته های این پژوهش می­توان برای کاهش مشکلات رفتاری برونی کودکان کم‌توان‌ ذهنی آموزش‌پذیر و بهبود وضعیت روانشناختی مادران آنها می توان از این روش سود جست.
واژه‌های کلیدی: مشکلات رفتاری، فقدان لذت‌جویی، آموزش فرزند پروری مثبت، کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر.
متن کامل [PDF 995 kb]   (248 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bagheri M, sajjadian I, ghamarani A. The Effectiveness of the Group Positive Parenting Training Program on Behavior Problems of Child and Anhedonia of the Mothers of Educable Mental Retarded Children . JPEN. 2019; 5 (3) :8-16
URL: http://jpen.ir/article-1-242-fa.html

باقری مریم، سجادیان ایلناز، قمرانی امیر. اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر مشکلات رفتاری کودک و فقدان لذت‌جویی مادران دارای کودک کم توان ذهنی آموزش پذیر . مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (3) :8-16

URL: http://jpen.ir/article-1-242-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3921