کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران ، parisaheidarisharaf@yahoo.com
چکیده: (4364 مشاهده)
مقدمه:پژوهشحاضر با هدف تعییناثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش نابهنجاری های رفتاری و عاطفی دانش آموزان دبستانی پسر کم توان ذهنی در شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایشی و گروه گواه و جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مدارس استثنایی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 96-1395 می باشد. در این پژوهش 30 دانش آموز با توجه به سن و نمرات هوش آن ها همتا سازی شدند. به این صورت که دانش آموزانی با هوشبهر 70-55 و سنین مشابه (دامنه سنی 7 تا 9 سال ) انتخاب شدند. پس از همتا سازی به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی نیز در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. 12جلسه آموزش مهارت های اجتماعی هفته ای دوبار به مدت 40 دقیقه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و مشارکت کنندگان گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل یافتهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مستقل نشان دادکه آموزش مهارت های اجتماعی باعث کاهش نابهنجاری های رفتاری و عاطفی دانش آموزان کم توان ذهنی شده است. مهمترین نتایج این پژوهش، مؤثر بودن مهارت های اجتماعی و مفید بودن آن درکاهش نابهنجاری های رفتاری و عاطفی رشد این کودکان میباشد. نتیجه گیری: از اینرو میتوان نتیجه گرفت آموزش مهارت های اجتماعی، در کاهشنابهنجاری های رفتاری و عاطفی دانش آموزان دبستانی پسر کم توان ذهنیمؤثر بوده است .
Ashteh K, karami J, Tarighatimaram F, heidarisharaf P. The effectiveness of social skills training on reduction of behavioral and emotional disorders mentally retarded male primary school students in Kermanshah. JPEN 2018; 4 (3) :33-40 URL: http://jpen.ir/article-1-352-fa.html
اشته کژال، کرمی جهانگیر، طریقتی مرام فاطمه، حیدری شرف پریسا. اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش نابهنجاری های رفتاری و عاطفی دانش آموزان دبستانی پسر کم توان ذهنی شهر کرمانشاه. مجله پرستاری کودکان. 1397; 4 (3) :33-40