[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 30-38 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر درمان ذهن آگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر افسرده
محسن گل پرور ، فاطمه السادات طباطبایی نژاد
دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (1257 مشاهده)
مقدمه: سرمایه عاطفی از زمره متغیرهای مثبتی است که می­تواند در بهبود شرایط دختران دانش ­آموز افسرده موثر واقع شود. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر درمان ذهن­ آگاهی مثبت­محور، شناخت­ درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی و درمان شناختی-رفتاری بر سرمایه عاطفی دانش ­آموزان دختر افسرده اجرا شد.
روش : روش پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی و طرح پژوهش چهار گروهی با دو مرحله­ پیش ­آزمون و پس ­آزمون بود. به منظور انجام پژوهش از میان دانش­ آموزان افسرده دختر مقطع متوسطه اول در شهر نائین در سال 1396، 60  نفر به ­صورت هدفمند انتخاب و به­ طور تصادفی در سه گروه آزمایش (15 نفر برای هر گروه) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. از پرسشنامه سرمایه عاطفی (ACQ- گل­پرور، 1395) برای سنجش در مراحل پیش ­آزمون و پس ­آزمون استفاده شد. گروه در­مان ذهن­ آگاهی مثبت ­محور، شناخت­ درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی و درمان شناختی-رفتاری هر یک به مدت 12 جلسه، تحت درمان قرار گرفتند. داده­ ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین در­مان ذهن­ آگاهی مثبت ­محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن ­آگاهی و درمان شناختی-رفتاری با گروه کنترل در پس ­آزمون، پس از کنترل پیش ­آزمون در سرمایه عاطفی (0/001> P، 340/40=F) و سه مولفه­ آن (عاطفه مثبت (0/001> P، 292/90=F)، احساس انرژی (0/001> P، 210/91=F) و شادمانی (0/001> P، 186/59=F)) تفاوت معنادار وجود دارد. در سرمایه عاطفی و سه مولفه آن بین گروه ذهن­ آگاهی مثبت­ محور با گروه شناخت ­درمانی مبتنی بر ذهن­ آگاهی تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p)، اما گروه ذهن ­آگاهی مثبت ­محور با گروه شناختی-رفتاری در سرمایه عاطفی، و دو مولفه عاطفه مثبت و احساس انرژی دارای تفاوت معنادار بود (0/01>p).
 نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می­توان در­مان ذهن­ آگاهی مثبت ­محور­، سپس شناخت­ درمانی مبتنی بر ذهن­ آگاهی و درمان شناختی-رفتاری را برای ارتقاء سرمایه عاطفی دختران دانش­ آموز افسرده در محیط­های آموزشی و درمانی استفاده نمود. 
واژه‌های کلیدی: سرمایه عاطفی، درمان ذهن آگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، درمان شناختی-رفتاری، دانش آموزان افسرده.
متن کامل [PDF 1285 kb]   (458 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/13 | پذیرش: 1397/8/22 | انتشار: 1398/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golparvar M, Tabatabaie Nejad F A. The Effect of Positive Mindfulness Therapy, Mindfulness Based Cognitive Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on Affective Capital of Female Students with Depression. JPEN. 2021; 6 (3) :30-38
URL: http://jpen.ir/article-1-361-fa.html

گل پرور محسن، طباطبایی نژاد فاطمه السادات. تاثیر درمان ذهن آگاهی مثبت محور، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان شناختی رفتاری بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر افسرده. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :30-38

URL: http://jpen.ir/article-1-361-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4237