[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 77-67 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانواده های تک همسری و چندهمسری بر اساس سلامت روان و سبک اسنادی مادران
عزیزاله خسروی شستان ، علی رضا رجایی ، سعید تیموری
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تربت ‌جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت ‌جام، ایران ، rajaei.46@iautj.ac.ir
چکیده:   (608 مشاهده)
مقدمه: مادران در خانواده می­توانند با وِیژگی­های روانشناختی که دارند بر عملکرد تحصیلی نوجوانان تأثیرگذار باشند. هدف از پژوهش حاضر مقایسه عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانواده­های تک‌همسری و چندهمسری بر اساس سلامت روان و سبک اسنادی مادران بود.
روش­: روش پژوهشی علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان 14 تا 18 سال و مادران خانواده­های تک‌همسری و چندهمسری شهرستان سراوان تشکیل می­دهند. 240 نفر شامل 120 نفر نوجوانان خانواده­های چندهمسری و تک­همسری و 120 نفر مادران در خانواده­های چندهمسری و تک­همسری با روش نمونه­گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. از پرسشنامه­ سلامت عمومی گلدبرک و هیلیر (1979) و سبک­ اسنادی پیترسون و سلیگمن (1982) برای جمع آوری داده­ها استفاده شد. داده­های به دست آمده با استفاده آزمون تی گروه­های مستقل و تحلیل واریانس چندعاملی با نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرارگرفته شده است.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانواده­های تک­همسری بهتر از عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانواده­های چندهمسری است (p=0.002, T=3.194) همچنین عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانواده­های تک­ همسری که مادرانشان بدون علائم روانی و علائم متوسط روانی هستند بهتر از همتایان آن­ها در در خانواده­های چندهمسری است (2/21  T=، 0/031p=). یافته دیگر پژوهش نشان داد عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانواده­های تک­همسری بر اساس سبک اسنادی خوش­بینانه مادران از عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانواده­­های چندهمسری بهتر است (، 002/0 p=, T=3.18).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، برای بهتر شدن عملکرد تحصیلی نوحوانان در خانواده­های چندهمسری، توجه به سلامت روان و آشنایی مادران  با سبک­های اسنادی پیشنهاد می­شود.

 
واژه‌های کلیدی: چندهمسری، سبک اسنادی، سلامت روان، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 307 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/2/15 | پذیرش: 1402/8/12 | انتشار: 1402/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi Shastan A, Rajaei A R, Teimory S. Comparing the Academic Performance of Adolescents in Monogamous and Polygamous Families based on Mental health and Attribution Style of Mothers. JPEN 2024; 10 (2) :67-77
URL: http://jpen.ir/article-1-737-fa.html

خسروی شستان عزیزاله، رجایی علی رضا، تیموری سعید. مقایسه عملکرد تحصیلی نوجوانان در خانواده های تک همسری و چندهمسری بر اساس سلامت روان و سبک اسنادی مادران. مجله پرستاری کودکان. 1402; 10 (2) :67-77

URL: http://jpen.ir/article-1-737-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645