:: دوره 2، شماره 4 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 10-15 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی
بیتا شلانی، جهانگیر کرمی ، خدامراد مومنی
دانشیار دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشیار دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، bita.shalani@gmail.com
چکیده:   (3100 مشاهده)

مقدمه: اختلال نارسایی ­توجه/ بیش­ فعالی رایج­ترین اختلال عصب­ی تحولی در دوران کودکی است که مشکلاتی را هم در زمینه مهارت­های اجتماعی و هم در زمینه خانواده ایجاد می­کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنر­درمانی با رویکرد نقاشی بر مهارت­های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون­کنشی انجام شد.

روش: مطالعه­ی حاضر از نوع ­تجربی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری مطالعه شامل کلیه­ی کودکان بیش­فعال سن 8 تا 12 سال مدارس ابتدایی ناحیه سه شهر کرمانشاه بود که از طریق نمونه­گیری خوشه­ایی مرحله­ای، تعداد 24 نفر به عنوان گروه نمونه، انتخاب و به طور تصادفی به گروه­های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جلسات برای گروه آزمایش در 9جلسه 60-45 دقیقه­ای و دوبار در هفته انجام گرفت. ابزار پژوهش، مقیاس کانرز معلمان و پرسشنامه مهارت­های اجتماعی گرشام و الیوت بود.

یافته­ ها: نتایج تجزیه تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که مهارت­های اجتماعی در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است (P<0/001).

نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که هنر­درمانی می­تواند بعنوان روشی مناسب در بهبود مهارت­های اجتماعی این کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: مهارتهای اجتماعی، نارسایی توجه/فزون کنشی، نقاشی، هنردرمانی
متن کامل [PDF 728 kb]   (1134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۵/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۶


XML   English Abstract   Print



دوره 2، شماره 4 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها