[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 67-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روش های تطابقی با استرس در کودکان مدارس ابتدایی شهر خوی سال 1392
معصومه اکبربگلو ، لیلا ولیزاده ، ماهنی رهکار فرشی
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران ، valizadehl@tbzmed.ac.ir
چکیده:   (10972 مشاهده)

مقدمه: تجربه استرس در کودکان نقش مهمی را در توسعه مشکلات جسمانی، روانی و اجتماعی به عهده دارد. اگر کودکان نتوانند در مقابل استرسورها از روش تطابقی درستی استفاده کنند منجر به بروز گرفتاری های پیچیده خانوادگی و اجتماعی در آینده خواهد شد. لذا این مطالعه با هدف بررسی روشهای تطابقی با استرس در کودکان سن مدرسه انجام شد.
روش: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده و نمونه مورد پژوهش 600 نفر دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر خوی سال 1392هستند که به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند.  برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های 1- مشخصات فردی-اجتماعی کودک و خانواده  2- فهرست روشهای تطابقی کودکان سنین مدرسه استفاده شد. روایی محتوایی ابزار توسط اساتید دانشکده پرستاری و همچنین مشاور آموزش و پرورش شهرخوی صورت گرفت و پایایی توسط روش آزمون مجدد (84/0) انجام شد. تجزیه و تحلیل داده توسط آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار (SPSS (ver 16 انجام شد.
یافته ها: بیش از پنجاه درصد کودکان از ده روش تطابقی بیشتر استفاده نموده اند که از بین آنها گزینه های "دعا کردن"، "حقیقت را گفتن و معذرت خواستن"، "تلاش برای آرام شدن و ساکت ماندن"، " نگاه کردن به تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی"، "فکر کردن به موضوع"، "نقاشی کشیدن، خواندن و یا نوشتن چیزی"و "بازی کردن"، بیشترین روشهای مورد استفاده توسط دانش آموزان بوده اند. بین متغیرهای جنس، پایه کلاسی دانش آموزان با روشهای تطابقی استرس کودکان ارتباط معنی داری وجود دارد (05/0>P).
نتیجه گیری: شناسایی روشهای تطابقی با استرس می تواند در خصوص طراحی مداخلات مدرسه محور یا برنامه هایی برای کاهش استرسهای شایع که علل بسیاری از مشکلات جسمی و رفتاری کودکان سن مدرسه می باشد، به گروههای حرفه ای کمک نماید.

واژه‌های کلیدی: استرس، روشهای تطابقی، کودکان سن مدرسه
متن کامل [PDF 445 kb]   (5997 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/15 | پذیرش: 1394/9/15 | انتشار: 1394/9/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akabarbegloo M, Valizadeh L, Rahkar Farshi M. Investigate stress coping sterategy in primary school age of children in Khoy, 2013. JPEN 2015; 2 (2) :58-67
URL: http://jpen.ir/article-1-134-fa.html

اکبربگلو معصومه، ولیزاده لیلا، رهکار فرشی ماهنی. بررسی روش های تطابقی با استرس در کودکان مدارس ابتدایی شهر خوی سال 1392. مجله پرستاری کودکان. 1394; 2 (2) :58-67

URL: http://jpen.ir/article-1-134-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645