:: دوره 3، شماره 1 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 30-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر اجرای مدل فراتئوری تغییر در رفتار تغذیه ای سالم در دانش آموزان مدارس شهرستان شیروان
ابوالفضل فرهادی ، مهران فرهادی
دکترای تخصصی پرستاری) ، گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیروان، شیروان، ایران ، farhadie_1967@yahoo.com
چکیده:   (5884 مشاهده)

مقدمه: برخورداری از تغذیه مناسب در دوره نوجوانی، سلامت نسبی آینده آن­ها را تحت تاثیر قرار می­دهد. به نظر می­رسد مدل فراتئوری تغییر به عنوان یک چارچوب مفهومی برای درک فرآیند رفتار بهداشتی در ارتقاء رفتار تغذیه­ای سالم در دانش­آموزان از طریق فرآیندهای تجربی و رفتاری موثر باشد.  این مطالعه با هدف تعیین کاربرد مدل فراتئوری تغییر در ارتقاء رفتار تغذیه­ای سالم در دانش آموزان  با تاکید بر مصرف میوه جات وسبزیجات" انجام شد.

روش­:  در این مطالعه مداخله­ای 250 نفر دانش آموزان متوسطه  دوره  اول شهرستان شیروان به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. پس از تعیین مرحله ای که هر یک از دانش­آموزان در آن قرار گرفته بودند به دو گروه مداخله و شاهد بر اساس قرعه تقسیم شدند. در گروه مداخله آموزش به روش سخنرانی و براساس گام های مدل فراتئوری تغییر  داده شد و در گروه شاهد اموزش به روش سخنرانی معمولی ارایه گردید. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، مقیاس مرحله­بندی شده و الگوریتم موسسه ملی سرطان آمریکا(1997) و مقیاس تعدیل شده­ی اسپکتر توسط جنیفر – دی – نویا و همکاران (2006) برای مصرف میوه وسبزیجات بود.

یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین میزان مصرف میوه جات و سبزیجات در گروه مداخله و شاهد وجود دارد(0/05> p). همچنین در گروه مداخله بطور معنی داری تعداد افراد بیشتری به مراحل بالاتر تغییر (آمادگی، عمل،نگهداری) منتقل شده بودند(0/05> p).

نتیجه گیری: بکارگیری مدل فراتئوری تغییر وآموزش براساس آن روش مناسبی برای طراحی مداخلات جهت افزایش میزان مصرف میوه و سبزیجات در میان دانش آموزان است.

واژه‌های کلیدی: ترنس تئوریتیکال مدل، مصرف میوه و سبزیجات، دانش آموزان.
متن کامل [PDF 421 kb]   (1857 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/11/28 | پذیرش: 1395/4/31 | انتشار: 1395/6/23



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها