[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 2 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 32-25 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله پرستاری مبتنی بر بکارگیری شوخی بر افسردگی نوجوانان مبتلا به لوسمی
الهه رئیسی وستگانی ، محمد علی حسینی ، مسعود فلاحی خشکناب ، عنایت اله بخشی
گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ، mahmaimy2020@gmail.com
چکیده:   (5346 مشاهده)

چکیده

مقدمه: افسردگی بعنوان یکی از عوارض جدی سرطان تأثیرات متعدد و سویی در زمینه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی، سلامت روانی و جسمانی، درمان و پیشرفت بیماری فرد برجای می‌گذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله پرستاری مبتنی بر بکارگیری شوخی بر افسردگی نوجوانان مبتلا به لوسمی انجام شده است.

روش: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله کارآزمایی بالینی است که در آن 62 کودک و نوجوان 12 تا 18 ساله مبتلا به لوسمی  که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند به روش هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تخصیص داده شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های جمعیت شناختی و افسردگی کودکان و نوجوانان (CADS) استفاده گردید. در گروه مداخله از مداخله پرستاری مبتنی بر بکارگیری شوخی بصورت 3 جلسه 30 دقیقه ای در هفته، به مدت 8 هفته استفاده گردید و در گروه شاهد تنها مداخلات روتین بیمارستان انجام شد. قبل و بعد از اتمام مداخله هر دو گروه پرسشنامه های مربوطه را پر کردند.

یافته ها:  مابین متغیرهای جمعیت شناختی در دو گروه اختلاف آماری معنی داری پیدا نشد (05/0<P). میانگین نمره افسردگی پیش آزمون در گروه شاهد (16/0±10/34) و در گروه مداخله (89/6±16/36) بود که اختلاف آماری معنی داری در نمرات پیش آزمون در دو گروه پیدا نشد (05/0<P). پس از تعدیل نمرات پیش آزمون، اثر معنی دار عامل بین آزمودنی های گروه در نمرات پس آزمون افسردگی به دست آمد (001/0>p). میانگین نمره افسردگی در گروه مداخله در پیش آزمون 16/36 بود که بعد از مداخله در پس آزمون به 19/18 رسید. آزمون آماری تی زوجی اختلاف معنادار آماری مابین تفاضل نمرات قبل و بعد نشان داد (001/0>p).

نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بکار بردن مداخلات پرستاری مبتنی بر شوخی می تواند تا حد زیادی از افسردگی کودکان و نوجوانان مبتلا به لوسمی بکاهد و بعنوان یک روش مراقبتی مؤثر در مراقبت از این بیماران توصیه می گردد.

کلید واژه ها: شوخی، پرستاری، افسردگی، لوسمی، نوجوانان

واژه‌های کلیدی: شوخی، پرستاری، افسردگی، لوسمی، نوجوانان
متن کامل [PDF 694 kb]   (1496 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/21 | پذیرش: 1395/6/8 | انتشار: 1395/9/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raesi vastegNI E, Hoseini M A, Fallahi Khoshknab M, Bakhshi E. The impact of nursing interventions based on the use of humor on depression in adolescents with leukemia. JPEN 2016; 3 (2) :25-32
URL: http://jpen.ir/article-1-165-fa.html

رئیسی وستگانی الهه، حسینی محمد علی، فلاحی خشکناب مسعود، بخشی عنایت اله. تأثیر مداخله پرستاری مبتنی بر بکارگیری شوخی بر افسردگی نوجوانان مبتلا به لوسمی. مجله پرستاری کودکان. 1395; 3 (2) :25-32

URL: http://jpen.ir/article-1-165-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645