باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. ، faribasattarpour21@gmail.com
چکیده: (7319 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تأثیر سیستم مغزی رفتاری بر شیوههای مقابله با استرس، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی سیستم مغزی –رفتاری با شیوه های مقابله با استرس و نقش آن در سلامتروانی دانشآموزان بوده است.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی (پیمایشی) میباشد. بدین منظور 300 نفر دانشآموز دختر رشته ریاضی- فیزیک ( ناحیه 4) شهر تبریز در دامنه سنی 16 تا 18 سال به روش نمونه گیری خوشه ای – تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: پرسشنامه BAS/BIS کاور و وایت ، پرسشنامه سبکهای مقابلهای لازاروس و فالکمن و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر. برای آزمون فرضیههای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و برای بررسی نقش سیستم مغزی- رفتاری و شیوههای مقابله با استرس در سلامت روان، از تحلیل رگرسیون استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که نمره کلی سلامتروانی و مولفههایش با سبک مقابله مسالهمدار و سیستم مغزی فعالسازی رابطه معکوس و با سبک مقابله هیجانمدار و سیستم مغزی بازداری رفتاری رابطه مثبت معنیداری دارد. همچنین سبک مقابله مسالهمدار با سیستم مغزی فعالسازی رابطه مثبت و با سیستم مغزی بازداری رفتاری رابطه معکوس معنیداری دارد. سبک مقابله هیجانمدار با سیستم مغزی فعالسازی رابطه معکوس و با سیستم مغزی بازداری رفتاری رابطه مثبت معنیداری دارد.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که سلامتروانی دانشآموزان در زمینههای جسمانی، روانی و اجتماعی تحت تاثیر حساسیت متفاوت سیستم مغزی رفتاری و راهبردهای مقابله ای افراد در برابر استرسها ی روزانه قرار میگیرد.
Jamali Gharakhanlou Y, sattarpour iranaghi F, Najafi S. The Survey relationship Brain/Behavioral systems with Coping Skills with stress and its role in the mental health of students. JPEN 2016; 3 (2) :34-40 URL: http://jpen.ir/article-1-166-fa.html
جمالی قراخانلو یاور، ستارپور ایرانقی فریبا، نجفی سکینه. بررسی رابطه سیستم مغزی- رفتاری با شیوههای مقابله با استرس و نقش آن در سلامتروان دانشآموزان. مجله پرستاری کودکان. 1395; 3 (2) :34-40