[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 32-39 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مجازی برتوانایی مراقبتی پرستاران مراقبت های ویژه نوزادان
ملیحه کدیور، نعیمه سید فاطمی، میترا ذوالفقاری، عباس مهران، لیلا عزیزخانی
کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان- دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، azizkhani.leila@gmail.com
چکیده:   (1242 مشاهده)

مقدمه:آموزش عامل مهم در پیشرفت دانش در حرف مراقبتی بهداشتی است. دوره های آموزش مجازی به دلیل انعطاف پذیری این نظام آموزشی، امکان خوبی را برای گسترش محتوای علمی و افزایش عمق یادگیری فراهم می کند.این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیر آموزش مجازی در افزایش دانش و اثربخشی آن در پرستاری از نوزادان صورت گرفته است.

 روش:در این مطالعه نیمه تجربی 80 نفر از  پرستاران شاغل در بخش های نوزادان سطح سه مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از روش تصادفی(به شیوه قرعه کشی) به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند و سپس با استفاده از سامانه نماد مجازی(ازطریق سیستم مدیریت یادگیری) دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گروه مداخله2 ماه از طریق سامانه به صورت غیرهمزمان با استفاده از محتوای آموزشی چند رسانه ایی دیداری( وادکست)، شنیداری(پادکست) و نوشتاری آموزش دریافت کردند. مطالعه در طی  5 ماه در سال 1394 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناختی و  توانایی مراقبتی (Caring Ability Inventory)در روز اول و دو ماه پس از شروع مداخله به صورت پیش آزمون و پس آزمون جمع آوری شد.

یافته ها:واحدهای پژوهش در دو گروه مداخله و شاهد، از نظر تمامی متغیرهای جمعیت شناختی، همگن بودند. نتیجه حاصل از  آزمون های آماری تی زوج و مستقل نشان داد، بین میانگین امتیاز توانایی مراقبتی دوگروه مورد مطالعه، پیش از مداخله  (0/001p= )اختلاف آماری معنی داری وجود داشت.همچنین اختلاف بین میانگین  امتیاز توانایی مراقبتی گروه شاهد قبل و بعد از مطالعه (0/071p= ) معنی دارنبود. اما بین میانگین  امتیاز توانایی مراقبتی گروه مداخله قبل و بعد از مداخله( 0/001P <) و بین میانگین امتیاز توانایی مراقبتی دو گروه مورد مطالعه، پس  از مداخله (0/001P <)، اختلاف آماری  معنی داری وجود داشت.

 نتیجه گیری: یادگیری الکترونیکی به عنوان یک شیوه انعطاف پذیر، که امکان دسترسی به محتوای آموزشی چند رسانه ای و جذاب را در هر زمان و مکان برای پرستاران فراهم می سازد، جهت آموزش پرستاران نوزادان و سایر بخش ها توصیه می شود.


واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی، توانایی˓ مراقبتی، مراقبت های ویژه نوزادان.
متن کامل [PDF 789 kb]   (448 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kadivar M, seyedfatemi N, Zolfaghari M, Mehran A, azizkhani L. The Effect of Virtual Education on Neonatal Nurses’ Caring Ability at the Neonatal Intensive Care Unit. JPEN. 2017; 3 (3) :32-39
URL: http://jpen.ir/article-1-169-fa.html

کدیور ملیحه، سید فاطمی نعیمه، ذوالفقاری میترا، مهران عباس، عزیزخانی لیلا. بررسی تاثیر آموزش مجازی برتوانایی مراقبتی پرستاران مراقبت های ویژه نوزادان. مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (3) :32-39

URL: http://jpen.ir/article-1-169-fa.html



دوره 3، شماره 3 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742