بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی
|
حامد مرادیکیا ، علیاکبر ارجمندنیا ، باقر غباری بناب  |
کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،تهران، ایران ، hmoradikia21@gmail.com |
|
چکیده: (9808 مشاهده) |
مقدمه: کودک کمتوان ذهنی مشکلاتروانی بسیاری را در اعضای خانواده بویژه مادر ایجاد میکند. با توجه به اهمیت بهزیستیروانی مادر درخانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیمهیجان بر بهزیستی روانشناختی مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی بود.
روش: در این مطالعهی شبهتجربی تعداد 40 نفر از مادران مدرسه استثنایی نور در شهر اراک با بهرهگیری از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بصورت غیرتصادفی در دو گروه 20 نفری کنترل وآموزش تنظیمهیجان قرارگرفتند. مادران گروه مداخله به صورت گروهی، آموزش تنظیمهیجان(هفته ای دو جلسه یک و نیم ساعته) را دریافت نمودند وگروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (فرم 84 سوالی) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیلکواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات در متغیر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در گروه آزمایش در مرحلهی پسآزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافته است(p<0/05).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر ارتقای بهزیستی روانشناختی مادران موثر است. |
|
واژههای کلیدی: تنظیم هیجان، بهزیستی روانشناختی، مادران، دانش آموزان کمتوان ذهنی. |
|
متن کامل [PDF 524 kb]
(3089 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/4/10 | پذیرش: 1395/5/16 | انتشار: 1395/6/23
|
|
|
|