:: دوره 3، شماره 1 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 60-51 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان کم‌توان ذهنی
حامد مرادی‌کیا ، علی‌اکبر ارجمندنیا ، باقر غباری بناب
کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،تهران، ایران ، hmoradikia21@gmail.com
چکیده:   (9808 مشاهده)

مقدمه: کودک کم‌توان ذهنی مشکلات‌روانی بسیاری را در اعضای خانواده بویژه مادر ایجاد می‌کند. با توجه به اهمیت بهزیستی‌روانی مادر درخانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تنظیم‌هیجان بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود.

روش: در این مطالعه‌ی شبه‌تجربی تعداد 40 نفر از مادران مدرسه استثنایی نور در شهر اراک با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و بصورت غیرتصادفی در دو گروه 20 نفری کنترل وآموزش تنظیم‌هیجان قرارگرفتند. مادران گروه مداخله به صورت گروهی، آموزش تنظیم‌هیجان(هفته ای دو جلسه یک و نیم ساعته) را دریافت نمودند وگروه کنترل آموزشی دریافت ننمود.  همه آزمودنی‌ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن،  مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف (فرم 84 سوالی) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل‌کواریانس چندمتغیره استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین نمرات در متغیر بهزیستی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن در گروه آزمایش در مرحله‌ی پس‌آزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافته است(p<0/05).

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر  ارتقای بهزیستی روان‌شناختی مادران موثر است.

واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، بهزیستی روان‌شناختی، مادران، دانش آموزان کم‌توان ذهنی.
متن کامل [PDF 524 kb]   (3089 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/10 | پذیرش: 1395/5/16 | انتشار: 1395/6/23



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها