[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1393 ) ::
جلد 1 شماره 1 صفحات 1-8 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش و اجرای دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد بر کیفیت استانداردهای پرستاری مراقبت در بخش مراقبت ویژه نوزادان
زهرا صالحی، جمیله مختاری نوری ، سید محمد خادم الحسینی، عباس عبادی
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ، jamilmokhtari@yahoo.com
چکیده:   (10123 مشاهده)
اهداف: دستورالعمل‌های پرستاری مبتنی بر شواهد، منبع ارزشمندی در افزایش کیفیت عملکرد بالینی پرستاران هستند. اندازه‌گیری کیفیت استانداردهای مراقبت پرستاری مهمترین فاکتور در بهبود کیفیت خدمات مراقبت است. لذا این مطالعه با هدف تأثیر آموزش و اجرای دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد بر کیفیت استانداردهای مراقبت پرستاری در بخش مراقبت ویژه نوزادان انجام شد.
روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی دو گروهی، در بیمارستان بقیه الله (عج) شهر تهران، روی کلیه پرستاران بخش مراقبتهای ویژه نوزادان، در سال 1392 انجام شد. قبل و بعد از اجرای برنامه آموزش دستورالعمل‌ها، میزان کیفیت استانداردهای پرستاری با پرسشنامه استاندارد برگرفته از استانداردهای پرستاری آنا و چک لیست اجرای دستورالعملها اندازه‌گیری شد و داده‌ها توسط نرم ‌افزار آماری SPSS 19 و استفاده از آماره‌های توصیفی میانگین و انحراف معیار و آماره‌های استنباطی آزمون‌های ویلکاکسون و کای اسکوئر مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمرات مراحل فرایند پرستاری قبل از مداخله، در مرحله تشخیص پرستاری (11/008) 52/92 ، در مرحله برنامه ریزی (842/ 6)34/50 ، در مرحله اجرا (8/107) 50/58 و در مرحله ارزشیابی( 1/443) 0/42 بود و میانگین نمرات مراحل فرایند پرستاری بعد از مداخله، در مرحله تشخیص پرستاری (10/748) 75/33، در مرحله برنامه ریزی ( 11/300) 67/33 ، در مرحله اجرا (7/149) 52/75 و در مرحله ارزشیابی(8/422) 63/25 بود. میانگین نمره تمامی مراحل فرایند پرستاری در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد بالاتر بود (0/05> p ).
نتیجه گیری: از آنجا که دستورالعمل های مبتنی برشواهد به عنوان استانداردهای ارزشمند در ارائه خدمات پرستاری با کیفیت می باشد، لذا به مسئولین و مدیران آموزشی توصیه می شود راهکارهای لازم جهت اجرای این امر مهم را در اولویت برنامه های کاری خود قرار دهند
واژه‌های کلیدی: دستورالعملهای مبتنی برشواهد، مراقبت پرستاری استاندار، بخش مراقبت‌ ویژه نوزادان
متن کامل [PDF 5453 kb]   (1693 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehi Z, mokhtarinouri J, Khademolhoseyni S M, ebadi A. Effect of education and implementation of evidence-based nursing guidelines on Quality of nursing Care Standards in the NICU. JPEN. 2014; 1 (1) :1-8
URL: http://jpen.ir/article-1-21-fa.html

صالحی زهرا، مختاری نوری جمیله، خادم الحسینی سید محمد، عبادی عباس. بررسی تأثیر آموزش و اجرای دستورالعمل های پرستاری مبتنی بر شواهد بر کیفیت استانداردهای پرستاری مراقبت در بخش مراقبت ویژه نوزادان. مجله پرستاری کودکان. 1393; 1 (1) :1-8

URL: http://jpen.ir/article-1-21-fa.html



دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3767