[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 48-41 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر کاهش اضطراب کودکان پیش دبستانی و مقایسه آن با دارو درمانی
خوشدوی ابراهیم زاده ، منصور آگشته ، علی برنجکار
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی ( نویسنده مسئول)، گروه مشاوره اداره بهزیستی شهرستان ارومیه ، Ebrahimzade113@gmail.com
چکیده:   (7138 مشاهده)

مقدمه: اختلالات اضطرابی اغلب مزمن هستند که عدم درمان آنها می‌تواند تاثیرات منفی بر رشد و عملکرد کودکان بوجود آورد لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر کاهش اضطراب کودکان بود.

روش: این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون بود. به این منظور از میان کلیه مادران کودکان 4 تا 6 سال مهد کودک­های شهر ارومیه که در سال 94-95 به مهد کودک می­رفتند. به روش تصادفی چند مرحله­ای، از بین چهار ناحیه شهر ارومیه 4 مهد کودک و از هر مهد کودک 3 کلاس مادرانی که کودک بین 4 تا 6 سال داشتند انتخاب و به دو ابزار اضطراب کودکان پیش دبستانی اسپنس (فرم والدین) و مصاحبه ساختار یافته بر اساس DSM-V پاسخ دادند. از بین 130 مادری که نمره اضطراب کودکشان بالا بود به طور تصادفی 45 نفر انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی آموزش والدین و دارودرمانی (هر کدام 15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند.

یافته ها :  تحلیل کوواریانس یک متغیره نشان داد گروه آموزش والدین بیشترین اثربخشی را در مقایسه با گروه دارو و کنترل در کاهش نشانه های اضطراب در کودکان داشته است        (0/001 P<). گروه دارودرمانی نیز نسبت به گروه کنترل اثربخشی بیشتر و معناداری داشته است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که در تمامی زیرمقیاسها آموزش والدین اثربخش بوده است که بیشترین اثربخشی مربوط به اضطراب جدایی و کمترین مورد مربوط به وسواس می باشد (0/001 P<).

نتیجه گیری : استفاده از روش غیر دارویی آموزش والدین و آموزش آن به والدین موجب کاهش بار اضطراب هم از روی کودکان و هم از روی خانواده ها می شود.

واژه‌های کلیدی: اضطراب، کودکان، مدیریت والدین، پیش دبستانی
متن کامل [PDF 697 kb]   (4377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/22 | پذیرش: 1395/11/23 | انتشار: 1396/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzade K, Agashteh M, berenjkar A. The effectiveness of parent management training comparing with drug therapy on reducing anxiety in preschool children . JPEN 2017; 3 (4) :41-48
URL: http://jpen.ir/article-1-214-fa.html

ابراهیم زاده خوشدوی، آگشته منصور، برنجکار علی. بررسی اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر کاهش اضطراب کودکان پیش دبستانی و مقایسه آن با دارو درمانی. مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (4) :41-48

URL: http://jpen.ir/article-1-214-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645