[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 19-13 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش "برنامه توجه اجتماعی وارتباط (SACS)"برمهارت پرستاران درتشخیص زودهنگام نوپایان درمعرض خطراختلالات طیف اتیسم
منصوره توانگر ، منصوره بهرامی پور اصفهان ، جعفر نصیری
هیئت علمی ،دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان )،ایران ، Bahramipour Isfahani@yahoo.com.
چکیده:   (5719 مشاهده)

مقدمه :اختلالات طیف اتیسم مجموعه‌ای از اختلال های مرتبط هستند که بر رشد اجتماعی وتوانایی برقراری ارتباط کودک تاثیر می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش "برنامه توجه اجتماعی وارتباط "بر مهارت پرستاران بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین (ع)اصفهان در تشخیص زود هنگام نوپایان در معرض خطر اختلالات طیف اتیسم اجرا شد.

روش:طرح پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی‌پرستاران شاغل در بیمارستان امام حسین (ع) بوده که به روش نمونه گیری در دسترس40 نفر انتخاب وسپس در دو گروه 20 نفره آزمایش وکنترل به صورت تصادفی  قرار گرفتند. مهارت پرستاران با استفاده از چک لیست "توجه اجتماعی وارتباط "باربارو، 2011 ارزیابی سپس دوره آموزشی 3جلسه‌ای برای گروه آزمایش ارائه ودر مرحله بعد از آن پس آزمون برروی گروه آزمایش وکنترل اجراشد.

یافته ها:یافته های حاصل از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد بین پیش آزمون وپس آزمون مهارت پرستاران در تشخیص علایم توجه اجتماعی نوباوگان ونوپایان در معرض خطر به اختلالات طیف اتیسم در گروه آزمایش وکنترل تفاوت معنادار وجود دارد p=0/001)). همچنین بین پیش آزمون وپس آزمون مهارت پرستاران در تشخیص زود هنگام "علایم ارتباط " نوباوگان ونوپایان در معرض خطراختلالات طیف اتیسم در گروه آزمایش وکنترل تفاوت معنادار وجود دارد p=0/001)).

نتیجه گیری : نتایج نشان داد که اگر پرستاران از کلاسهای آموزشی برنامه "توجه اجتماعی وارتباط "استفاده نمایند می‌توانند نوباوگان ونوپایان در معرض خطر اختلالات طیف اتیسم را در 8ماهگی شناسایی وبرای ادامه درمان به متخصصین ارجاع دهند

واژه‌های کلیدی: اختلالات طیف اتیسم، نوپایان در معرض خطر، تشخیص زود هنگام، مهارت پرستاران، توجه اجتماعی و ارتباط.
متن کامل [PDF 369 kb]   (1399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/7 | پذیرش: 1395/11/18 | انتشار: 1395/12/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavangar M, Bahramipour Isfahan M. Efficacy of Social Attention and Communication Educational Program (SACS) on Nurses' Skills Concerning Early Identification of Infants and Toddlers at Risk of Autism Spectrum Disorder at Imam Hossein Specialized Hospital in Isfahan. JPEN 2017; 3 (3) :13-19
URL: http://jpen.ir/article-1-219-fa.html

توانگر منصوره، بهرامی پور اصفهان منصوره، نصیری جعفر. اثر بخشی آموزش "برنامه توجه اجتماعی وارتباط (SACS)"برمهارت پرستاران درتشخیص زودهنگام نوپایان درمعرض خطراختلالات طیف اتیسم. مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (3) :13-19

URL: http://jpen.ir/article-1-219-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645