[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 13-19 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش "برنامه توجه اجتماعی وارتباط (SACS)"برمهارت پرستاران درتشخیص زودهنگام نوپایان درمعرض خطراختلالات طیف اتیسم
منصوره توانگر، منصوره بهرامی پور اصفهان ، جعفر نصیری
هیئت علمی ،دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان )،ایران ، Bahramipour Isfahani@yahoo.com.
چکیده:   (1353 مشاهده)

مقدمه :اختلالات طیف اتیسم مجموعه‌ای از اختلال های مرتبط هستند که بر رشد اجتماعی وتوانایی برقراری ارتباط کودک تاثیر می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش "برنامه توجه اجتماعی وارتباط "بر مهارت پرستاران بیمارستان تخصصی کودکان امام حسین (ع)اصفهان در تشخیص زود هنگام نوپایان در معرض خطر اختلالات طیف اتیسم اجرا شد.

روش:طرح پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی‌پرستاران شاغل در بیمارستان امام حسین (ع) بوده که به روش نمونه گیری در دسترس40 نفر انتخاب وسپس در دو گروه 20 نفره آزمایش وکنترل به صورت تصادفی  قرار گرفتند. مهارت پرستاران با استفاده از چک لیست "توجه اجتماعی وارتباط "باربارو، 2011 ارزیابی سپس دوره آموزشی 3جلسه‌ای برای گروه آزمایش ارائه ودر مرحله بعد از آن پس آزمون برروی گروه آزمایش وکنترل اجراشد.

یافته ها:یافته های حاصل از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد بین پیش آزمون وپس آزمون مهارت پرستاران در تشخیص علایم توجه اجتماعی نوباوگان ونوپایان در معرض خطر به اختلالات طیف اتیسم در گروه آزمایش وکنترل تفاوت معنادار وجود دارد p=0/001)). همچنین بین پیش آزمون وپس آزمون مهارت پرستاران در تشخیص زود هنگام "علایم ارتباط " نوباوگان ونوپایان در معرض خطراختلالات طیف اتیسم در گروه آزمایش وکنترل تفاوت معنادار وجود دارد p=0/001)).

نتیجه گیری : نتایج نشان داد که اگر پرستاران از کلاسهای آموزشی برنامه "توجه اجتماعی وارتباط "استفاده نمایند می‌توانند نوباوگان ونوپایان در معرض خطر اختلالات طیف اتیسم را در 8ماهگی شناسایی وبرای ادامه درمان به متخصصین ارجاع دهند

واژه‌های کلیدی: اختلالات طیف اتیسم، نوپایان در معرض خطر، تشخیص زود هنگام، مهارت پرستاران، توجه اجتماعی و ارتباط.
متن کامل [PDF 369 kb]   (362 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavangar M, Bahramipour Isfahan M. Efficacy of Social Attention and Communication Educational Program (SACS) on Nurses' Skills Concerning Early Identification of Infants and Toddlers at Risk of Autism Spectrum Disorder at Imam Hossein Specialized Hospital in Isfahan. JPEN. 2017; 3 (3) :13-19
URL: http://jpen.ir/article-1-219-fa.html

توانگر منصوره، بهرامی پور اصفهان منصوره، نصیری جعفر. اثر بخشی آموزش "برنامه توجه اجتماعی وارتباط (SACS)"برمهارت پرستاران درتشخیص زودهنگام نوپایان درمعرض خطراختلالات طیف اتیسم. مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (3) :13-19

URL: http://jpen.ir/article-1-219-fa.html



دوره 3، شماره 3 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3792