[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 58-51 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر شعر خوانی برعزت نفس کودکان پیش دبستانی
ملیحه ایزدی ، حمید حجتی
گروه پرستاری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، h_hojjati1362@yahoo.com
چکیده:   (6902 مشاهده)
مقدمه: عزت نفس از جمله مهمترین عوامل اثرگذار برانگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی است در فرآیندهای زندگی نقش مهم و به سزایی بر عهده دارد بنابراین با توجه به اهمیتی که عزت نفس در سلامت روانشناختی کودکان ایفا می کند و همچنین نقش پررنگ هنر در تامین نیازهای روان شناختی، این پژوهش بر آن است تا اثر بخشی شعر خوانی بر تقویت عزت نفس را در کودکان پیش دبستانی بررسی کند.
روش: این مطالعه نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه مداخله و کنترل بر روی 50  کودک پیش دبستانی شهرستان آق قلا در استان گلستان با روش نمونه گیری تصادفی در سال 1395 انجام گردید درگروه آزمایش شعر خوانی در طول هشت جلسه(هفته ای دو جلسه به مدت 60 دقیقه) انجام شد ابزار تحقیق پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود.
یافته ها: عزت نفس کودکان در گروه مداخله(2/2)35/7 و در گروه کنترل(2/3)33/7آزمون تی مستقل اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان داد(0/003=p). همچنین این گروه در مقایسه عزت نفس بین بعد تحصیلی عزت نفس در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان داد(0/04=p).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه اثر بخشی روش شعر خوانی بر عزت نفس کودکان را نشان می دهد با توجه به اینکه این روش، روشی غیر دارویی، راحت و آسان است می توان به عنوان یک روش درمانی و توانبخشی در ارتقا بهداشت روان کودکان استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: شعر خوانی، عزت نفس، کودکان پیش دبستانی.
متن کامل [PDF 339 kb]   (3857 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/8 | پذیرش: 1396/1/27 | انتشار: 1396/6/23
فهرست منابع
1. 1. Ramezanzade Tabriz E, Razaghi N, Hesari B. Status of Physical and behavioral health among 7-11 year-old female students in southern regions of Mashhad. JPEN. 2015; 2(1): p. 19-29.
2. 2. Mofidi f, Ghayghi S. The effect of language learners preschool activities on the development of spoken language from the first grade student. 2008; 3(10): p. 118-141.
3. 3. Radbkhsh N, Mohammadifar M, kiyanersi F. effectiveness of play and storytelling on increasing children\'s creativity. innovation and creativity in the humanities. 2013; 2(4): p. 177-195.
4. 4. Hassanzadeh R, Imanifar P. Relationship between creativity and self-esteem and academic achievement in adolescents and young adults. Sociology Youth Studies. 2010; 1(3): p. 55-65.
5. 5. Mojarrad Kahani AH, Ghanavi S. The efficacy of effective communication skills training on the self-esteem of girls with physical - mobility disability. J Res Rehabil Sci. 2012; 1: p. 71-263.
6. 6. Salehi M, et al. Self-esteem, general and sexual self-concepts in blind people. J Res Med Sci. 2015; 20(10): p. 930-936. [DOI:10.4103/1735-1995.172764] [PMID] [PMCID]
7. 7. Hosogi M, et al. Importance and usefulness of evaluating selfesteem in children- Osage et a. BioPsychoSocial Medicine. 2012; 6(9): p. 823-832.
8. 8. Theunissen SC, et al. Self-esteem in hearing-impaired children: the influence of communication, education, and audiological characteristics. Ploys one. 2014; 9(4): p. e94521.
9. 9. Wagner J, et al. Self-esteem is relatively stable late in life: the role of resources in the health, self-regulation, and social domains. Developmental psychology. 2015; 51(1): p. 136. [DOI:10.1037/a0038338] [PMID] [PMCID]
10. 10. Rezapor Y, Aboutorabi Kashani P, Ebrahimi S. Effect of increasing assertiveness skills, assertiveness and self-esteem in girls in third grade to fifth-grade students with low assertion in Tehran. 2012; 19(7): p. 77-90.
11. 11. Javanbakht M. Compare the effectiveness of cognitive behavioral group therapy on self-esteem and the reality of high school students. 2012; 14(54): p. 80-172.
12. 12. Zohrevand R. Comparison of self-concept, self-efficacy, emotional intelligence, gender beliefs and high school boys and girls made of satisfaction and contribution of each of these variables predict academic achievement. 2010; 6(3): p. 46-73.
13. 13. Zarezadeh Khyber Sh, Rafienia P, Asghari M. Effectiveness of damaged children\'s interactive art therapy groups shows efficacy of supervision. 2014; 10(40): p. 371-381.
14. 14. Mirzaee F, Nazari monazam H, Rajabi M. Playing characters in children\'s fiction \"The collection of\" stories as vanilla \"by Zuhair Ibrahim Rassam. 2015; 5(9): p. 33-49.
15. 15. Faraji J, Fallahi Khoshknab M, Khankeh HR. The effect of group poetry therapy on depression in elderly residents of nursing homes in Arak. 2013; 1(1): p. 55-62.
16. 16. Sahba F. Aesthetic principles lyrics. Journal of Humanities and Social Sciences. Shiraz University. 2005; 22(3): p.90-109.
17. 17. Khodabakhshi Koolaee A, Sabzian M, Falsafinejad MR. The impact of poetry therapy and rhythmic movements to reduce anxiety and aggression in children preschool. Journal of pediatric nursing. 2015; 1(4): p. 11-24.
18. 18. Astadyan M, Sudanese M, Mehrabizadeh Honarmand M. Effect of group counseling based on rational - emotional - behavioral Ellis, on test anxiety and self-esteem of middle school students in third grade girl PA.Teaching and learning studies. 2009; 1(2): p. 1-18.
19. 19. Khaledian M, Salehi A, Shakeri R. Tales of Quran impact on students\' self-esteem. Islamic Propagation Office Seminary of Qom Branch. 2015; 5(9): p. 62-82.
20. 20. Mosa zadeh T, sultan moradi A, The effect of coping skills training on self-efficacy and self-esteem of male students first grade secondary. 2014; 3(2): p. 226-239.
21. 21. Dadashzadeh S, Pirkhaefi AR. The effect of using storytelling techniques to increase Hvshajtmay fourth and fifth elementary school students in years 91-90. 2012; 8(29): p. 21-29.
22. 22. Mohammadian Y, et al. Evaluating the use of poetry to reduce signs of depression, anxiety and stress in Iranian female students. The Arts in Psychotherapy. 2011; 38(1): p. 59-63. [DOI:10.1016/j.aip.2010.12.002]
23. 23. Parsamnsh F, Sobhi Gharamaleki N. Effect of poetry simulate game on nurturing children\'s creativity. 2013; 2(4): p. 141-157.
24. 24. Shamshiry B, Fereidooni Z. concept from the perspective of humanistic psychology and Islamic mysticism with emphasis on comparative method. 2014; 4(16): p. 65-84.
25. 25. Poyamanesh J, Faryabi Z. Compare the Effectiveness of Rhythm Games on Decreasing Aggression Children with Mild Mental Retardation and Children with Learning Disorders with Normal Children. Management and Administrative Sciences Review. 2015; 4(1): p. 189-197.
26. 26. Qasim tabar SN, et al. Creative demonstration effect on social development in preschool children. 2012; 32(8): p. 405-413.
27. 27. Coats K. The Meaning of Children\'s Poetry: A Cognitive Approach. International Research in Children\'s Literature. 2013; 6(2): p. 127-142. [DOI:10.3366/ircl.2013.0094]
28. 28. Eum Y, Yim J. Literature and art therapy in post-stroke psychological disorders. The Tohoku journal of experimental medicine. 2015; 235(1): p. 17-23. [DOI:10.1620/tjem.235.17] [PMID]
29. 29. Hall JG. Effects of child-centered play therapy on social skills, academic achievement, and self-concept of children with learning disabilities: A single-case design. THE UNIVERSITY OF NORTH CAROLINA AT CHARLOTTE. 2015:187. [PMID]
30. 30. Chilton G, et al. I followed the butterflies: Poetry of positive emotions in art therapy research. Cogent Arts & Humanities. 2015;2(1): p. 1-13. [DOI:10.1080/23311983.2015.1026019]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

izadi M, hojjati H. The effect of poetry reading on self esteem of preschool children . JPEN 2017; 4 (1) :51-58
URL: http://jpen.ir/article-1-221-fa.html

ایزدی ملیحه، حجتی حمید. تاثیر شعر خوانی برعزت نفس کودکان پیش دبستانی . مجله پرستاری کودکان. 1396; 4 (1) :51-58

URL: http://jpen.ir/article-1-221-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645