کارشناسیارشد روانشناسیعمومی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، ایران ، rocketmail.com
چکیده: (5047 مشاهده)
مقدمه: اضطراب امتحان، سلامت روانی دانش آموزان را تهدید میکند و بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر منفی میگذارد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تقویت توجه بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر بود.
روش: این پژوهش از نوع تجربی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری دربرگیرنده تمامی دانش آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهرستان رشت در سال تحصیلی 95- 94 بود که 30 نفر از آنها به روش چندمرحله ای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه اضطراب امتحان که یک ابزار خودگزارش دهی به منظور بررسی حالات روانی و تجربیات فیزیولوژیکی فرد در جریان امتحان و قبل و بعد از آن است، پاسخ دادند. این پرسشنامه از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. برنامه آموزش تقویت توجه در 10 جلسه به گروه آزمون، آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یکطرفه استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس یکطرفه نشان داد که تفاوت معناداری در گروه آزمون (4/68±18/73) نسبت به گروه کنترل (4/75± 26/21) در پرسشنامه اضطراب امتحان پس از اجرای برنامه آموزش تقویت توجه وجود دارد (0/001> P).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش تقویت توجه بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان مؤثر است. با توجه به تأثیر اضطراب امتحان بر عملکردتحصیلی، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نقش توجه در آموزش و یادگیری، ارائه این برنامه آموزشی ضروری به نظر میرسد.
poorabolghasem hosseini S, Hosseinkhanzadeh A, Mousavi S V. The Effectiveness of Attention Reinforcement Training on Test Anxiety of Girl Students. JPEN 2017; 3 (4) :49-55 URL: http://jpen.ir/article-1-230-fa.html
پورابوالقاسم حسینی شیما، حسین خانزاده عباسعلی، موسوی سید ولی اله. بررسی اثربخشی آموزش تقویتتوجه بر اضطرابامتحان دانش آموزان دختر. مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (4) :49-55