[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 49-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش تقویت‌توجه بر اضطراب‌امتحان دانش آموزان دختر
شیما پورابوالقاسم حسینی ، عباسعلی حسین خانزاده، سید ولی اله موسوی
کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی‌عمومی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، ایران ، rocketmail.com
چکیده:   (1064 مشاهده)

 مقدمه: اضطراب­ امتحان، سلامت­ روانی دانش­ آموزان را تهدید می­کند و بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر منفی می­گذارد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تقویت­ توجه بر اضطراب­ امتحان دانش­ آموزان دختر بود.

روش­: این پژوهش از نوع ­تجربی و با طرح پیش ­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه­ آماری دربرگیرنده تمامی دانش­ آموزان دختر پایه هفتم ناحیه 2 شهرستان رشت در سال تحصیلی 95- 94 بود که 30 نفر از آنها به روش چندمرحله ­ای تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. شرکت­ کنندگان قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه اضطراب­ امتحان که یک ابزار خودگزارش­ دهی به منظور بررسی حالات روانی و تجربیات فیزیولوژیکی فرد در جریان امتحان و قبل و بعد از آن است، پاسخ دادند. این پرسشنامه از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است. برنامه آموزش تقویت­ توجه در 10 جلسه به گروه آزمون، آموزش داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل­ کوواریانس یک­­طرفه استفاده شد.

یافته­ ها: نتایج تحلیل ­کوواریانس یک­­طرفه نشان داد که تفاوت معناداری در گروه ­آزمون (4/68±18/73) نسبت به گروه­ کنترل (4/75± 26/21) در پرسشنامه اضطراب­ امتحان پس از اجرای برنامه آموزش تقویت­ توجه وجود دارد (0/001> P).

نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که آموزش تقویت­ توجه بر کاهش اضطراب­ امتحان دانش­ آموزان مؤثر است. با توجه به تأثیر اضطراب­ امتحان بر عملکرد­تحصیلی، سلامت­ روان و پیشرفت­ تحصیلی دانش­ آموزان و نقش توجه در آموزش و یادگیری، ارائه این برنامه آموزشی ضروری به نظر می­رسد.

 

واژه‌های کلیدی: آموزش تقویت توجه، اضطراب امتحان، دانش آموزان دختر
متن کامل [PDF 381 kb]   (329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poorabolghasem hosseini S, Hosseinkhanzadeh A, Mousavi S V. The Effectiveness of Attention Reinforcement Training on Test Anxiety of Girl Students. JPEN. 2017; 3 (4) :49-55
URL: http://jpen.ir/article-1-230-fa.html

پورابوالقاسم حسینی شیما، حسین خانزاده عباسعلی، موسوی سید ولی اله. بررسی اثربخشی آموزش تقویت‌توجه بر اضطراب‌امتحان دانش آموزان دختر. مجله پرستاری کودکان. 1396; 3 (4) :49-55

URL: http://jpen.ir/article-1-230-fa.html



دوره 3، شماره 4 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742