[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 29-21 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی های شناختی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان با رشد عادی
کبری اباذری ، محمدرضا مهدوی
دکترای روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، kabazari@yahoo.com
چکیده:   (10025 مشاهده)
مقدمه: افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، ویژگی های شناختی و هوشی متفاوتی نسبت به افراد عادی دارند. این پژوهش به منظور بررسی مقایسه ای نیمرخ شناختی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان عادی انجام شد.
روش: بدین منظور 25 کودک اوتیسم با عملکرد بالا از دو مرکز اوتیسم به صورت نمونه گیری در دسترس با معرفی مشاور و مسوول مراکز انتخاب شدند و به منظور مقایسه نیز 25 کودک عادی از دو مدرسه دخترانه و پسرانه نمونه برداری  به صورت نمونه گیری تصادفی شدند. ابزار های ارزیابی در این پژوهش آزمون پرسشنامه غربالگری اختلالات نافذ رشد برای سنجش میزان اوتیسم  و آزمون هوش استانفورد بینه بود.
یافته ها: نتایج این پژوهش بیانگر این هستند که دو گروه اوتیسم و عادی در مقیاس های شناختی استدلال سیال کلامی (0/0001=P)، استدلال کمی غیر کلامی (0/001=P)، دیداری فضایی غیرکلامی (0/017=P)، استدلال سیال غیر کلامی (0/005=P) تفاوت معنادار وجود دارد بدین معنی که کودکان دارای اوتیسم  در مقیاس های استدلال سیال کلامی و غیر کلامی بهتر از دانش آموزان عادی بودند و دانش آموزان  با رشد عادی نیز در مقیاس های  استدلال کمی غیرکلامی و دیداری فضایی غیرکلامی بهتر بودند. اما در باقی خرده مقیاس ها از جمله استدلال کمی کلامی، حافظه فعال کلامی و غیر کلامی، دانش کلامی و غیر کلامی،  دیداری فضایی کلامی تفاوت معناداری بین دو گروه ملاحظه نشد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، می توان با بررسی ویژگی های شناختی افراد اوتیسم عملکرد بالا در تشخیص گذاری و توانبخشی این کودکان به خوبی عمل کرد.
واژه‌های کلیدی: کودکان، شناخت، اختلال طیف اوتیسم، آزمون هوشی، حافظه
متن کامل [PDF 438 kb]   (2714 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/27 | پذیرش: 1396/9/8 | انتشار: 1397/6/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abazari K, mahdavi M. Cognitive Characteristics of High-Function Autism Children and Normal. JPEN 2018; 5 (1) :21-29
URL: http://jpen.ir/article-1-287-fa.html

اباذری کبری، مهدوی محمدرضا. ویژگی های شناختی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان با رشد عادی. مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (1) :21-29

URL: http://jpen.ir/article-1-287-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645