دکترای روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، kabazari@yahoo.com
چکیده: (11137 مشاهده)
مقدمه: افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، ویژگی های شناختی و هوشی متفاوتی نسبت به افراد عادی دارند. این پژوهش به منظور بررسی مقایسه ای نیمرخ شناختی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان عادی انجام شد. روش: بدین منظور 25 کودک اوتیسم با عملکرد بالا از دو مرکز اوتیسم به صورت نمونه گیری در دسترس با معرفی مشاور و مسوول مراکز انتخاب شدند و به منظور مقایسه نیز 25 کودک عادی از دو مدرسه دخترانه و پسرانه نمونه برداری به صورت نمونه گیری تصادفی شدند. ابزار های ارزیابی در این پژوهش آزمون پرسشنامه غربالگری اختلالات نافذ رشدبرای سنجش میزان اوتیسم و آزمون هوش استانفورد بینه بود. یافته ها: نتایج این پژوهش بیانگر این هستند که دو گروه اوتیسم و عادی در مقیاس های شناختی استدلال سیال کلامی (0/0001=P)، استدلال کمی غیر کلامی (0/001=P)، دیداری فضایی غیرکلامی (0/017=P)، استدلال سیال غیر کلامی (0/005=P) تفاوت معنادار وجود دارد بدین معنی که کودکان دارای اوتیسم در مقیاس های استدلال سیال کلامی و غیر کلامی بهتر از دانش آموزان عادی بودند و دانش آموزان با رشد عادی نیز در مقیاس های استدلال کمی غیرکلامی و دیداری فضایی غیرکلامی بهتر بودند. اما در باقی خرده مقیاس ها از جمله استدلال کمی کلامی، حافظه فعال کلامی و غیر کلامی، دانش کلامی و غیر کلامی، دیداری فضایی کلامی تفاوت معناداری بین دو گروه ملاحظه نشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، می توان با بررسی ویژگی های شناختی افراد اوتیسم عملکرد بالا در تشخیص گذاری و توانبخشی این کودکان به خوبی عمل کرد.
abazari K, mahdavi M. Cognitive Characteristics of High-Function Autism Children and Normal. JPEN 2018; 5 (1) :21-29 URL: http://jpen.ir/article-1-287-fa.html
اباذری کبری، مهدوی محمدرضا. ویژگی های شناختی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا و کودکان با رشد عادی. مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (1) :21-29