استادیار گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، Bahramiporisfahani@yahoo.com
چکیده: (3853 مشاهده)
مقدمه: مهارت حل مسأله یکی از لازمههای زندگی تحصیلی، شغلی و اجتماعی افراد است. از طرفی سن پیشدبستانی مهمترین دوره برای آموزش و یادگیری و کسب مهارتهای لازم از جمله مهارت حل مساله است. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش هوش موفق بر مهارت حل مسأله کودکان پیشدبستانی بود. روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان پیشدبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود که از بین آنها تعداد 30 کودک به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (15 کودک) و شاهد (15 کودک) گمارش شدند. گروه مداخله، آموزش هوش موفق را طی 21 جلسه 45 دقیقهای بصورت 3 بار در هفته به مدت 2 ماه دریافت کردند، اما گروه شاهد در معرض هیچ مداخلهای قرار نگرفتند. ابزار پژوهش آزمون حل مسأله برج لندن (1982) بود. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش هوش موفق توانسته بر مهارت حل مساله کودکان پیشدبستانی تاثیر معنادار داشته باشد (0/001>P) و عملکرد حل مساله کودکان را بهبود بخشد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود که از روش آموزش هوش موفق در جهت افزایش مهارت حل مساله کودکان پیشدبستانی استفاده گردد.
Khani R, Bahrami Pour M, Abedi A. The effectiveness of training the Successful Intelligence on Problem solving skills in Preschool Children. JPEN 2021; 6 (3) :45-52 URL: http://jpen.ir/article-1-300-fa.html
خانی رضوان، بهرامی نژاد منصوره، عابدی احمد. اثربخشی آموزش هوش موفق بر مهارت حل مسأله کودکان پیش دبستانی. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :45-52