[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 1 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 45-38 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی و عوامل مؤثر بر آن در شهر قاین در سال 1395
حسن جهانی ، زهره برزگری اسفدن ، محمدرضا جانی ، محمدرضا رزم آرا ، سارا شاهانی ، کبری مومنی ، مریم سادات جعفریان
عضو هئیت علمی گروه بهداشت عمومی، دانشکده پرستاری قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، z.barzegari@bums.ac.ir
چکیده:   (6453 مشاهده)
مقدمه:دوران کودکی از مهم­ترین مراحل زندگی است. اغلب اختلالات رفتاری ناشی از کمبود توجه به دوران حساس کودکی است. کسب اطلاعات در زمینه وسعت و شیوع اختلالات رفتاری کودکان و عوامل زمینه ­ساز آن به منظور ارتقاء خدمات روانشناسی و ایجاد معیارهای پیشگیری­ کننده در زمینه سلامت ذهنی و روانی کودکان اساسی است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع اختلالات رفتاری در دانش ­آموزان مقطع ابتدایی و عوامل موثر بر آن در سال 1395 انجام شد.
روش:پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی می­باشد که در سال 1395در شهر قاین بر روی 384 نفر از دانش­آموزان مقطع ابتدایی در شهر قاین انجام گرفت. نمونه­ گیری به صورت تصادفی چندمرحله ­ای و ابزار گرد­آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد راتر فرم والدین و معلم بود.
یافته­ ها:نتایج نشان داد از نظر والدین 6/16درصد و از نظر معلمین 1/11 درصد از نمونه­ ها در پژوهش مبتلا به اختلالات رفتاری بودند. شیوع اختلال وضعیت تحصیلی از نظر معلم رابطه معنی ­داری داشت(05/0 .(P<شیوع اختلال با اعتیاد والدین از نظر والدین رابطه معنی­داری داشت (0/05. (P<از نظر والدین و معلم بین شیوع اختلال با سایر مشخصات دموگرافیک رابطه آماری معناداری حاصل نشد (0/05. (P>
نتیجه­ گیری:شیوع اختلالات رفتاری در کودکان حاضر در این پژوهش در مقایسه با سایر مطالعات مشابه کمتر گزارش شد. که اختلاف موجود در نتایج مطالعات مختلف را می­توان به تفاوت در شرایط خانوادگی، فرهنگی، روانی و اجتماعی حاکم بر زندگی کودک تعریف و به جوامع مورد بررسی ارتباط داد.
واژه‌های کلیدی: اختلالات رفتاری، کودکان، مقطع ابتدایی
متن کامل [PDF 816 kb]   (2449 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/7/25 | پذیرش: 1396/10/11 | انتشار: 1397/6/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahani H, Barzegari Esfeden Z, Jani M, Razmara M, Shahani S, Momeni K et al . The prevalence of behavioral disorders among school children in Qaen.2016-2017. JPEN 2018; 5 (1) :38-45
URL: http://jpen.ir/article-1-304-fa.html

جهانی حسن، برزگری اسفدن زهره، جانی محمدرضا، رزم آرا محمدرضا، شاهانی سارا، مومنی کبری و همکاران.. بررسی شیوع اختلالات رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی و عوامل مؤثر بر آن در شهر قاین در سال 1395. مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (1) :38-45

URL: http://jpen.ir/article-1-304-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645