:: دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 5-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر قصه گویی بر احساس تنهایی کودکان بستری
بهاره فضلی جلیسه ، مینو میترا چهرزاد ، زهرا عطرکار روشن
مربی، گروه آموزش پرستاری کودکان، دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران. ، chehrzad@gums.ac.ir
چکیده:   (5066 مشاهده)
مقدمه: احساس تنهایی یکی از پیامدهای منفی کودکان نسبت به بستری شدن در بیمارستان می باشد. در این راستا استفاده از روش های غیر دارویی جهت کاهش احساس تنهایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر قصه گویی بر احساس تنهایی کودکان بستری انجام شد
روش : کارآزمایی بالینی حاضر بر روی 56 کودک 12-8 ساله بستری در بیمارستان کودکان هفده شهریور رشت در سال 1396 انجام شد. نمونه ها با روش نمونه گیری تدریجی انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله برنامه قصه گویی در 6 روز متوالی توسط پژوهشگر انجام شد و گروه کنترل نیز اقدامات متداول بخش را دریافت کردند. سنجش احساس تنهایی در روز اول بستری ( قبل از قصه گویی ) و روزششم بستری ( بعد از اتمام  قصه گویی ) در دو گروه انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه احساس تنهایی آشر (Asher Loneliness questionnaire) بود.
یافته ها: یافته ها تفاوت  معنی دار آماری را بین میانگین احساس تنهایی گروه مداخله (0001/ 0= P) و کنترل (0/02 = P) قبل و بعد از مداخله نشان داد. همچنین یافته ها تفاوت معنی دار آماری را بین میانگین احساس تنهایی کودکان گروه مداخله (7/9)22/86و کنترل (10/5)31/57پس از مداخله براساس آزمون تی مستقل  نشان داد (0/001 = P).
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه اثربخشی قصه گویی بر کاهش احساس تنهایی کودکان بستری را نشان می دهد. با توجه به اینکه این روش، روشی غیردارویی، راحت و آسان است می توان برای کاهش احساسات منفی کودکان، به ویژه احساس تنهایی استفاده کرد. این پژوهش می تواند قصه گویی را به عنوان شیوه ای جذاب برای کودکان به پرستاران و بیمارستان ها معرفی نماید.
واژه‌های کلیدی: قصه گویی، احساس تنهایی، کودکان بستری
متن کامل [PDF 689 kb]   (2637 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/7 | پذیرش: 1396/10/23 | انتشار: 1397/10/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها