[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عملکرد ارتباطی پرستاران و رضایت از نحوه ارائه مراقبت از دیدگاه مادران نوزادان بستری در بخش های پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان
بتول پورابولی ، منصوره عزیز زاده فروزی ، مریم غضنفر نزاد ، یونس جهانی
دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، forozy@yahoo.com
چکیده:   (3776 مشاهده)
 مقدمه : ﭘﺮﺳﺘﺎران ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ اﺳﺘﺜﻨﺎییﺧﻮد در ﺑﺨﺶ ﻣﺮاﻗﺒﺖ وﻳﮋه ﺗﺎﺛﻴر زﻳﺎدی در ﻛﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس واﻟﺪﻳﻦ دارند . برقراری  ارتباط مناسب می تواند ناراحتی مادران  را کمتر کرده و رضایت آنها را فراهم آورد . هدف مطالعه حاضر بررسی عملکرد ارتباطی پرستاران و رضایت از نحوه ارائه مراقبت از دیدگاه مادران  نوزادان بستری در بخش های ان ای سی یو دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر سال1394بود.
روش : این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی همبستگی است.جامعه مورد پژوهش شامل   220 نفر از مادران  نوزادان بستری در بخش های مراقبت های ویژه نوزادان سه بیمارستان نمازی ،حافظ و حضرت زینب(س) بودند. ابزار گردآوری داده ها ، پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک مادران ، پرسشنامه عملکرد ارتباطی و رضایت از نحوه ارائه مراقبت بود.
 یافته ها:  دراین پژوهش میانگین سن مادران27 سال بوده است و متوسط مدت زمان بستری نوزادان ده روز  و  .میانگین سن حاملگی 36 هفته  بود . نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین عملکرد ارتباطی پرستاران نسبت به میانگین رضایتمندی مادران کمتر بوده است. با مقایسه ابعاد رضایتمندی نیز ، رضایتمندی در بعد مراقبت و درمان نسبت به ابعاد دیگر دارای میانگین کمتری است.همچنین عملکرد ارتباطی با هیچ یک از ابعاد رضایت ارتباط معنی داری ندارد 0/05< p 0است اما با رضایتمندی کل ارتباط معنی دار دارد ( 0/001=p).
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت جایگاه پرستاران، لزوم تقویت بیشتر مهارت های آموزشی، ارتباطی و مراقبتی جهت افزایش رضایت مادران  توصیه می شود. همچنین  با توجه به نتایج به دست آمده از این پژوهش به نظر می رسد مادران با توجه به علت بستری فرزندشان نیازمند ارتباط بهتری با پرستاران هستند. و نیز پرستاران در کنار حساس بودن نسبت به نیازهای مراقبتی نوزاد لازم است تا تعامل مناسبی با والدین داشته باشند
.
واژه‌های کلیدی: ارتباط، رضایتمندی، بخش مراقبتهای ویژه نوزادان
متن کامل [PDF 637 kb]   (1637 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/12/10 | پذیرش: 1397/3/7 | انتشار: 1398/3/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouraboli B, forozy M, ghazanfra nejad M, jahani Y. The evaluation of the nurses ' communication performance and satisfaction with hospital care from the perspective of mothers of newborns admitted to neonatal intensive care units (NICU). JPEN 2019; 5 (4) :1-10
URL: http://jpen.ir/article-1-342-fa.html

پورابولی بتول، عزیز زاده فروزی منصوره، غضنفر نزاد مریم، جهانی یونس. بررسی عملکرد ارتباطی پرستاران و رضایت از نحوه ارائه مراقبت از دیدگاه مادران نوزادان بستری در بخش های پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان. مجله پرستاری کودکان. 1398; 5 (4) :1-10

URL: http://jpen.ir/article-1-342-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645