[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 82-75 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش مراقبت های انتهای زندگی بر دیسترس اخلاقی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه نوزادان
سحر راهیمی گلسفید ، سارا جانمحمدی ، نعیمه سیدفاطمی ، حمید حقانی
مربی گروه سلامت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران ، تهران ، ایران ، s Janmohamadi
چکیده:   (4693 مشاهده)
مقدمه: دیسترس اخلاقی از جمله منابع بزرگ استرس برای پرستارانی است که مراقبت های انتهای زندگی از نوزادان را انجام می دهند. هدف این پژوهش، تأثیر آموزش مراقبت های انتهای زندگی بر دیسترس اخلاقی پرستاران بخش های مراقبت ویژه نوزادان می باشد.
روش: دریک مطالعه کارآزمایی بالینی با شرکت 66 پرستار(33 نفر گروه شاهد و33 نفر گروه مداخله) بخش های مراقبت ویژه نوزادان در دو بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران که در سال 1396 انجام گرفته است، ابتدا گروه شاهد در هر دو مرکز، وارد مطالعه شدند وپرسشنامه دیسترس اخلاقی (MDS-R) Hamric را در سه مرحله پیش آزمون، دوهفته پس از پیش آزمون و یک ماه پس از پیش آزمون، تکمیل نمودند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، گروه مداخله وارد مطالعه شدند و پس از تکمیل پرسشنامه پیش آزمون، در کارگاه آموزشی مراقبت های انتهای زندگی که در دوجلسه سه ساعته در دو هفته متوالی برگزار شد، شرکت نمودند. دیسترس اخلاقی آنها، در مراحل پیش آزمون، بلافاصله پس از مداخله و دوهفته پس از مداخله(یک ماه پس از پیش آزمون) با گروه شاهد مقایسه گردید.
یافته ها: واحد های پژوهش در دوگروه مداخله وشاهد از نظر تمامی متغیر های جمعیتی شناختی، همگن بودند. قبل از آموزش دو گروه از نظر دیسترس اخلاقی، تفاوت معنی دار نداشتند(P=0.226). پس از اجرای برنامه آموزشی، دیسترس اخلاقی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد، دوهفته پس از مداخله کاهش یافت(P=0.013). آزمون کوواریانس برای حذف اثر نمره پیش آزمون انجام شد.
نتیجه گیری : نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده تأثیر برنامه آموزش مراقبت های انتهای زندگی در کاهش دیسترس اخلاقی پرستاران NICU می باشد. استفاده از این برنامه آموزشی به مدیران و برنامه ریزان طرح های آموزشی توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: دیسترس اخلاقی، مراقبت های انتهای زندگی، بخش مراقبت های ویژه نوزادان، آموزش، پرستارنوزادان
متن کامل [PDF 849 kb]   (2667 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/12 | پذیرش: 1397/3/27 | انتشار: 1397/10/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi golsefid S, Jan Mohamadi S, Seyd Fatemi N, Haghani H. Effectiveness of end-of-life care education on the moral distress of nurses in neonatal intensive care units. JPEN 2019; 5 (2) :75-82
URL: http://jpen.ir/article-1-360-fa.html

راهیمی گلسفید سحر، جانمحمدی سارا، سیدفاطمی نعیمه، حقانی حمید. اثر بخشی آموزش مراقبت های انتهای زندگی بر دیسترس اخلاقی پرستاران بخشهای مراقبت ویژه نوزادان. مجله پرستاری کودکان. 1397; 5 (2) :75-82

URL: http://jpen.ir/article-1-360-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645