[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 19-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش گروهی بر رفتار مراقبین از کودک کم توان ذهنی
شیرین برزنجه عطری ، حسین عبداللهی ، محمد ارشدی بستان اباد ، محمد اصغری جعفرآبادی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، hosseinabdollahims@gmail.com
چکیده:   (11739 مشاهده)
مقدمه: وجود فرد کم توان ذهنی در خانواده چالش‌هایی را برای هر یک از اعضای خانواده در پی دارد، و خانواده‌ها قادر نیستند همیشه با این چالش‌ها به صورت مناسب برخورد کنند. ارائه اطلاعات پایه‌ای توسط سیستم‌های حمایتی برای این خانواده‌ها، به ویژه برای مراقبین از این کودکان می‌تواند گامی موثر در حمایت از آنها محسوب گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر رفتار مراقبتی مراقبین از کودک کم توان ذهنی انجام گردید.
روش: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی می‌باشد که در سال1392 در مرکز توانبخشی نرگس میانه انجام گرفت. در این تحقیق 64 مراقب دارای کودک کم توان ذهنی 18-6 ساله بطور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله 6 جلسه کلاس آموزشی برگزار گردید ولی برای گروه کنترل هیچ مداخله‌ای انجام نشد. در هر دو گروه در ابتدا و انتهای مطالعه، داده ها براساس پرسش‌نامه‌های محقق ساخته رفتار جمع‌آوری گردید.
یافته‌ها: بین میانگین رفتار مراقبین در هر دو گروه، قبل از مداخله اختلاف آماری معنی‌داری بدست نیامد. نتایج نشان داد 1/5ماه بعد از اجرای مداخله، افزایش میزان نمره رفتار مراقبین در گروه مداخله قبل(5/63±48/64) و بعد از مداخله(2/77±58/46) معنی‌دار بود(p<0/05).
نتیجه گیری: آموزش گروهی به مراقبین از کودکان کم توان ذهنی باعث ارتقاء رفتار مراقبتی آنان شده و نیز با دادن آگاهی‌های لازم به چنین خانواده‌هایی می توان آنان را ترغیب نمود تا در ارتقاء کیفیت زندگی خود و فرزندشان مشارکت داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: آموزش گروهی، کودک کم توان ذهنی، رفتار مراقبتی مراقبین
متن کامل [PDF 963 kb]   (1516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/22 | پذیرش: 1393/8/24 | انتشار: 1393/10/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzajhe Atri S, Abdollahi H, Arshadi Bostanabad M, Asghari Jafarabadi M. The effect of group training on behaviors of caregivers with intellectually disabled children. JPEN 2015; 1 (2) :10-19
URL: http://jpen.ir/article-1-38-fa.html

برزنجه عطری شیرین، عبداللهی حسین، ارشدی بستان اباد محمد، اصغری جعفرآبادی محمد. تاثیر آموزش گروهی بر رفتار مراقبین از کودک کم توان ذهنی. مجله پرستاری کودکان. 1393; 1 (2) :10-19

URL: http://jpen.ir/article-1-38-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645