:: دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 32-26 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مهارت‌های اجتماعی کودکان (4 تا 6 سال ) بر اساس نقش مولفه‌های زبان دریافتی با میانجی‌گری نظریه ذهن
مینا بخشایی ، زهرا زین الدینی ، امان الله سلطانی ، حمدالله منظری
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (3941 مشاهده)
مقدمه: مهارت­های اجتماعی پیوند اساسی با تمامی جنبه­های زندگی کودکان دارد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی مهارت­های اجتماعی بر اساس نقش مولفه­های رشد زبان دریافتی با میانجی­گری نظریه ذهن در کودکان چهار تا شش سال شهر بابک شکل گرفته است.

 روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه کودکان پیش­دبستانی­های شهر بابک به تعداد 750 نفر بود و از طریق محاسبات فرمول کوکران حجم نمونه تعداد 104 نفر و بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله­ای در نظر گرفته شد. ابزار پژوهش شامل آزمون رشد زبان Told-3 ، مقیاس درجه­بندی مهارت­های اجتماعی (ROSS) که شامل دو فرم معلم و والدین است و آزمون نظریه ذهن از مولفه شناخت اجتماعی آزمون Nepssy2 بوده است.
 
یافته ­ها: بین مولفه­های رشد زبان دریافتی و مؤلفه­های مهارت­های اجتماعی با میانجی­گری نظریه ذهن ارتباط معنی‌داری وجود دارد و مولفه­های زبان دریافتی باعث پیشرفت در مهارت­های اجتماعی کودکان با میانجی­گری نظریه ذهن می­شوند. این موضوع بیانگر اولویت گوش کردن و درک و فهم زبان (زبان دریافتی) در این مقطع سنی می­باشد. همچنین نتایج این پژوهش بیانگر این است که زبان دریافتی بیشترین تاثیر را بر مولفه ارتباط با همسالان (از مولفه­های مهارت­های اجتماعی) دارد. این یافته با توجه به ضرورت ارتباط با همسالان در این مرحله از رشد قابل اهمیت می­باشد.
 نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج بدست آمده الگوی ارتقا سطح مهارت­های اجتماعی کودکان بر اساس نقش مولفه‌های زبان دریافتی با میانجی­گری نظریه ذهن تدوین گردیده است.
واژه‌های کلیدی: مهارت اجتماعی، نظریه ذهن، زبان دریافتی، واژگان تصویری، درک دستوری، تمایزگذاری کلمه، کودکان
متن کامل [PDF 770 kb]   (1754 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/17 | پذیرش: 1397/9/21 | انتشار: 1398/3/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها