عضو هیئت علمی، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده: (4559 مشاهده)
مقدمه: دنیای کودکان، دنیای فعالیت و عمل است و بازیدرمانی میتواند به درون دنیای کودک پی ببرد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی با رویکرد کودکمحور بر مشکلات درونیسازی شده کودکان است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی گروههای ناهمسان میباشد. جامعه آماری پژوهش، کودکان 6 سالهای بودند که به دلیل مشکلات رفتاری به مرکز مشاوره مراجعه کردند و در ارزیابی توسط آزمون چک لیست رفتاری کودکان توسط درمانگر، دارای مشکلات درونیسازی شده تشخیص داده شدهاند. از میان این افراد 24 کودک (12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، چک لیست رفتاری کودکان آشنباخ بود. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد در گروه آزمایش، نمرات پس آزمون افسردگی، اضطراب، مشکلات جسمی و انزوا کاهش معناداری داشت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت نمرات پیش آزمون با هر دو آزمون پس آزمون و پیگیری در سطح 0/01<p معنادار است. نتیجه گیری: بنابر نتایج این پژوهش، بازی درمانی بر کودکان دارای مشکلات درونی شده تاثیرات مثبت و پایداری دارد و نظام شناختی و هیجانی آنها را بهبود می بخشد و موجب درک بهتر فرایند بروز هیجانات و حل مساله میشود.
Jamjoo N, Askarian M. The Effectiveness of a Child-centered play therapy on Internalized Children's Problems. JPEN 2020; 7 (1) :23-30 URL: http://jpen.ir/article-1-404-fa.html
جام جو نرجس، عسکریان مهناز. اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر مشکلات درونی سازی شده کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (1) :23-30