:: دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 30-23 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر مشکلات درونی سازی شده کودکان
نرجس جام جو ، مهناز عسکریان
عضو هیئت علمی، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده:   (3857 مشاهده)
مقدمه: دنیای کودکان، دنیای فعالیت و عمل است و بازی­درمانی می­تواند به درون دنیای کودک پی ببرد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی با رویکرد کودک‌محور بر مشکلات درونی‌سازی شده کودکان است.
روش: روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی گروه­های ناهمسان می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کودکان 6 ساله­ای بودند که به دلیل مشکلات رفتاری به مرکز مشاوره مراجعه کردند و در ارزیابی توسط آزمون چک لیست رفتاری کودکان توسط درمانگر، دارای مشکلات درونی‌سازی شده تشخیص داده شده‌اند. از میان این افراد 24 کودک (12  نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، چک لیست رفتاری کودکان آشنباخ بود.
یافته­ ها: نتایج به دست آمده نشان داد در گروه آزمایش، نمرات پس ­آزمون افسردگی، اضطراب، مشکلات جسمی و انزوا کاهش معناداری داشت. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت نمرات پیش آزمون با هر دو آزمون پس آزمون و پیگیری  در سطح 0/01<p معنادار است.
نتیجه گیری: بنابر نتایج این پژوهش، بازی درمانی بر کودکان دارای مشکلات درونی شده تاثیرات مثبت و پایداری دارد و نظام شناختی و هیجانی آنها را بهبود می ­بخشد و موجب درک بهتر فرایند بروز هیجانات و حل مساله می­شود.
واژه‌های کلیدی: بازی‌درمانی، رویکرد کودک‌محور، مشکلات رفتاری درونی‌سازی شده
متن کامل [PDF 222 kb]   (1270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/28 | پذیرش: 1398/4/31 | انتشار: 1399/6/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها