[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 75-70 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه تفکر واگرای کودکان
ملیحه جامی ، الهه امینی فر ، ابوالفضل تهرانیان ، احمد شاهورانی سمنانی ، محمد حسن بهزادی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه ریاضیات، تهران، ایران ، Jami.msc@gmail.com
چکیده:   (4095 مشاهده)
مقدمه: تفکر واگرا توانایی کودکان را در حل مسائل افزایش می دهد و تعداد زیادی تداعی‌‌ و راه حل‌های ممکن را در اختیار آنان قرار می دهد. هدف از انجام این پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه تفکر واگرا در میان دانش آموزان پایه اول دبستان است.
روش: جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان 7 ساله مدارس دولتی شهر زاهدان بود. حجم نمونه شامل 336 دانش آموز (176 دختر و 169 پسر) بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه تفکر واگرا (کاون و همکاران، 2006) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­­ها از ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی پایایی، تحلیل عاملی تاییدی برای ارزیابی روایی سازه و تحلیل عاملی اکتشافی جهت محاسبه بار عاملی استفاده شد.
یافته ­ها: ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی مقیاس اولیه­ 4 گویه­ای برابر با 0/74 و پایایی بازآزمایی پرسشنامه بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون به فاصله دو هفته 0/79 به­دست آمد. شاخص­های برازندگی حاصل‌شده از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مقیاس از روایی سازه مناسب برخوردار است و همه گویه ­ها از بار عاملی مناسب بالای 0/30 برخوردارند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و همچنین اهمیت سنجش تفکر واگرا در کودکان و نیز در دسترس نبودن ابزار مناسب اعتباریابی­ شده در فرهنگ ایرانی، می­توان نتیجه گرفت که پرسشنامه تفکر واگرا ابزار مناسبی برای کاربرد در مدارس موقعیت های آموزشی است.
واژه‌های کلیدی: تفکر واگرا، تحلیل عاملی، پایایی، کودکان
متن کامل [PDF 273 kb]   (1967 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/12 | پذیرش: 1398/1/18 | انتشار: 1398/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jami M, Aminifar E, Tehranian A, Shahvarani Semnani A, Behzadi M H. The validity and reliability of the divergent thinking questionnaire among primary school students.. JPEN 2021; 6 (3) :70-75
URL: http://jpen.ir/article-1-408-fa.html

جامی ملیحه، امینی فر الهه، تهرانیان ابوالفضل، شاهورانی سمنانی احمد، بهزادی محمد حسن. بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه تفکر واگرای کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :70-75

URL: http://jpen.ir/article-1-408-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645