دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه ریاضیات، تهران، ایران ، Jami.msc@gmail.com
چکیده: (4095 مشاهده)
مقدمه: تفکر واگرا توانایی کودکان را در حل مسائل افزایش می دهد و تعداد زیادی تداعی و راه حلهای ممکن را در اختیار آنان قرار می دهد. هدف از انجام این پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامه تفکر واگرا در میان دانش آموزان پایه اول دبستان است. روش: جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان 7 ساله مدارس دولتی شهر زاهدان بود. حجم نمونه شامل 336 دانش آموز (176 دختر و 169 پسر) بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به سوالات پرسشنامه تفکر واگرا (کاون و همکاران، 2006) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب آلفای کرونباخ برای ارزیابی پایایی، تحلیل عاملی تاییدی برای ارزیابی روایی سازه و تحلیل عاملی اکتشافی جهت محاسبه بار عاملی استفاده شد. یافته ها: ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی مقیاس اولیه 4 گویهای برابر با 0/74 و پایایی بازآزمایی پرسشنامه بر اساس نتایج دو بار اجرای آزمون به فاصله دو هفته 0/79 بهدست آمد. شاخصهای برازندگی حاصلشده از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مقیاس از روایی سازه مناسب برخوردار است و همه گویه ها از بار عاملی مناسب بالای 0/30 برخوردارند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر و همچنین اهمیت سنجش تفکر واگرا در کودکان و نیز در دسترس نبودن ابزار مناسب اعتباریابی شده در فرهنگ ایرانی، میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامه تفکر واگرا ابزار مناسبی برای کاربرد در مدارس موقعیت های آموزشی است.
jami M, Aminifar E, Tehranian A, Shahvarani Semnani A, Behzadi M H. The validity and reliability of the divergent thinking questionnaire among primary school students.. JPEN 2021; 6 (3) :70-75 URL: http://jpen.ir/article-1-408-fa.html
جامی ملیحه، امینی فر الهه، تهرانیان ابوالفضل، شاهورانی سمنانی احمد، بهزادی محمد حسن. بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه تفکر واگرای کودکان. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (3) :70-75