[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 78-71 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی مفهوم تحول مرگ در کودکان بر اساس الگوی شناختی پیاژه و نگی : تحلیل محتوای کیفی جهت دار
هدی کاظمی ، آناهیتا خدابخشی کولایی
استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه خاتم، تهران، ایران ، a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
چکیده:   (4276 مشاهده)
مقدمه: مرگ یک شخص مهم در زندگی هر فرد، سخت‌ترین حادثه‌ای است که می‌تواند تجربه کند. در این میان، کودکان داغدیده 2 تا 16 ساله یک جمعیت آسیب‌پذیر در معرض خطر آسیب اجتماعی و روانی هستند. این پژوهش با هدف بررسی چگونگی درک کودکان از مفهوم مرگ و مولفه‌های آن در دوره‌های تحولی- شناختی بر اساس نظریه‌ ی پیاژه و نظریه‌ ی نگی انجام شده است.
روش: در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار به بررسی مفاهیم مرگ در نظریه‌های تحولی – شناختی پیاژه و نگی پرداخته شده و با توجه به کدگذاری باز، محوری و انتخابی به صورت جزئی، مفاهیم با توجه به سن و دوره‌ های تحولی و ویژگی‌های روان‌ شناختی استخراج گردیده است.
یافته ها: طبق بررسی‌های انجام شده، از تطبیق این دو نظریه، چهار محور یا کد انتخابی از مولفه‌های مرگ استخراج شده که عبارتند از: ثبات، عمومیت، فقدان‌کنش‌وری و علیت. که مولفه‌ی ثبات و علیت در سنین 7 تا 11سالگی و مابقی مولفه‌ ها در سنین11 تا 16 سالگی به صورت کامل درک می‌شوند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند در جهت بهبود مطالعه ‌ی دوره‌ های تحول مفهوم مرگ در کودکان و شناخت عمیق نظریات موجود پیرامون این مفهوم، مفید واقع شود. هم چنین با استفاده از نتایج بدست آمده می‌توان به ارتقای سطح آگاهی والدین، مربیان، مشاوران و متخصصان کودک در جهت درمان علائم متعاقب از سوگ، کمک کرد.
واژه‌های کلیدی: رشد و تحول، مرگ، تحلیل محتوای کیفی جهت دار
متن کامل [PDF 617 kb]   (1813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/1/16 | انتشار: 1398/6/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kazemi H, khodabakhshi-koolaee A. Comparative Study of the Concept of Death in Children Based on the Nagy and Piaget Cognitive Pattern: Directed content Analysis. JPEN 2019; 6 (1) :71-78
URL: http://jpen.ir/article-1-410-fa.html

کاظمی هدی، خدابخشی کولایی آناهیتا. بررسی تطبیقی مفهوم تحول مرگ در کودکان بر اساس الگوی شناختی پیاژه و نگی : تحلیل محتوای کیفی جهت دار. مجله پرستاری کودکان. 1398; 6 (1) :71-78

URL: http://jpen.ir/article-1-410-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645