استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه خاتم، تهران، ایران ، a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
چکیده: (4461 مشاهده)
مقدمه: مرگ یک شخص مهم در زندگی هر فرد، سختترین حادثهای است که میتواند تجربه کند. در این میان، کودکان داغدیده 2 تا 16 ساله یک جمعیت آسیبپذیر در معرض خطر آسیب اجتماعی و روانی هستند. این پژوهش با هدف بررسی چگونگی درک کودکان از مفهوم مرگ و مولفههای آن در دورههای تحولی- شناختی بر اساس نظریه ی پیاژه و نظریه ی نگی انجام شده است. روش: در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار به بررسی مفاهیم مرگ در نظریههای تحولی – شناختی پیاژه و نگی پرداخته شده و با توجه به کدگذاری باز، محوری و انتخابی به صورت جزئی، مفاهیم با توجه به سن و دوره های تحولی و ویژگیهای روان شناختی استخراج گردیده است. یافته ها: طبق بررسیهای انجام شده، از تطبیق این دو نظریه، چهار محور یا کد انتخابی از مولفههای مرگ استخراج شده که عبارتند از: ثبات، عمومیت، فقدانکنشوری و علیت. که مولفهی ثبات و علیت در سنین 7 تا 11سالگی و مابقی مولفه ها در سنین11 تا 16 سالگی به صورت کامل درک میشوند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش میتواند در جهت بهبود مطالعه ی دوره های تحول مفهوم مرگ در کودکان و شناخت عمیق نظریات موجود پیرامون این مفهوم، مفید واقع شود. هم چنین با استفاده از نتایج بدست آمده میتوان به ارتقای سطح آگاهی والدین، مربیان، مشاوران و متخصصان کودک در جهت درمان علائم متعاقب از سوگ، کمک کرد.
kazemi H, khodabakhshi-koolaee A. Comparative Study of the Concept of Death in Children Based on the Nagy and Piaget Cognitive Pattern: Directed content Analysis. JPEN 2019; 6 (1) :71-78 URL: http://jpen.ir/article-1-410-fa.html
کاظمی هدی، خدابخشی کولایی آناهیتا. بررسی تطبیقی مفهوم تحول مرگ در کودکان بر اساس الگوی شناختی پیاژه و نگی : تحلیل محتوای کیفی جهت دار. مجله پرستاری کودکان. 1398; 6 (1) :71-78