:: دوره 6، شماره 1 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 78-71 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی مفهوم تحول مرگ در کودکان بر اساس الگوی شناختی پیاژه و نگی : تحلیل محتوای کیفی جهت دار
هدی کاظمی ، آناهیتا خدابخشی کولایی
استادیار گروه روان شناسی و علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه خاتم، تهران، ایران ، a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
چکیده:   (4254 مشاهده)
مقدمه: مرگ یک شخص مهم در زندگی هر فرد، سخت‌ترین حادثه‌ای است که می‌تواند تجربه کند. در این میان، کودکان داغدیده 2 تا 16 ساله یک جمعیت آسیب‌پذیر در معرض خطر آسیب اجتماعی و روانی هستند. این پژوهش با هدف بررسی چگونگی درک کودکان از مفهوم مرگ و مولفه‌های آن در دوره‌های تحولی- شناختی بر اساس نظریه‌ ی پیاژه و نظریه‌ ی نگی انجام شده است.
روش: در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار به بررسی مفاهیم مرگ در نظریه‌های تحولی – شناختی پیاژه و نگی پرداخته شده و با توجه به کدگذاری باز، محوری و انتخابی به صورت جزئی، مفاهیم با توجه به سن و دوره‌ های تحولی و ویژگی‌های روان‌ شناختی استخراج گردیده است.
یافته ها: طبق بررسی‌های انجام شده، از تطبیق این دو نظریه، چهار محور یا کد انتخابی از مولفه‌های مرگ استخراج شده که عبارتند از: ثبات، عمومیت، فقدان‌کنش‌وری و علیت. که مولفه‌ی ثبات و علیت در سنین 7 تا 11سالگی و مابقی مولفه‌ ها در سنین11 تا 16 سالگی به صورت کامل درک می‌شوند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند در جهت بهبود مطالعه ‌ی دوره‌ های تحول مفهوم مرگ در کودکان و شناخت عمیق نظریات موجود پیرامون این مفهوم، مفید واقع شود. هم چنین با استفاده از نتایج بدست آمده می‌توان به ارتقای سطح آگاهی والدین، مربیان، مشاوران و متخصصان کودک در جهت درمان علائم متعاقب از سوگ، کمک کرد.
واژه‌های کلیدی: رشد و تحول، مرگ، تحلیل محتوای کیفی جهت دار
متن کامل [PDF 617 kb]   (1808 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/10/22 | پذیرش: 1398/1/16 | انتشار: 1398/6/13


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها