[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 36-30 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه حافظه ی فعال و سبکهای پردازش حسی در کودکان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری
علیرضا سنگانی ، پریا جنگی ، ناهید رامک
دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران ، sangany.psycho@gmail.com
چکیده:   (3808 مشاهده)
مقدمه: مشکلات اصلی کودکان با اختلال یادگیری در شناخت و حواس میباشد، این پژوهش با هدف مقایسه حافظهی فعال و ‌سبک‌های پردازش حسی در کودکان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری در شهر گرگان انجام شد.
روش: روش انجام پژوهش توصیفی از نوع مورد-شاهدی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دختران و پسران دارای اختلال یادگیری نوشتاری شهرستان گرگان سنین 8 تا 10 در حال درمان در مرکز اختلالات یادگیری در تابستان 1396 تشکیل دادند. با توجه به روش پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به ازای گروه پسران 50 و دختران 58 نمونه انتخاب شدند. با توجه به ابزارهای پژوهش، ابزار پروفایل حسی Dunn (1999) از والدین کودکان دریافت گردید و ابزار حافظه‌ی فعال(1980)  Daneman & Carpenter مستقیما از کودکان سوالات پرسیده شد و اطلاعات مرتبط با پردازش و اندوزش در حافظه دریافت گردید. داده ها با توجه به روش تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که بین دو گروه دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری درخرده مقیاس‌های پردازش و اندوزش از متغیر حافظه‌ فعال و خرده مقیاس پردازش شنیداری، پردازش چندگانه حسی و تلقین مرتبط با وضعیت بدنی حرکت ازمتغیر سبک‌های پردازش حسی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.01).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده در حافظه‌ی فعال و سبک‌های پردازش به طور کلی گروه پسران در وضعیت نامناسب‌تری می‌باشد که نیازمند توجه ویژه توسط درمانگران و رویکردهای درمانی متمرکزتر می‌باشند.
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری، حافظه، پردازش حسی
متن کامل [PDF 720 kb]   (1621 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/14 | پذیرش: 1398/1/18 | انتشار: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sangani A, jangi P, Ramak N. The comparison of active memory and sensory processing styles in boys and girls children with writing learning disorder. JPEN 2019; 6 (2) :30-36
URL: http://jpen.ir/article-1-417-fa.html

سنگانی علیرضا، جنگی پریا، رامک ناهید. مقایسه حافظه ی فعال و سبکهای پردازش حسی در کودکان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری نوشتاری. مجله پرستاری کودکان. 1398; 6 (2) :30-36

URL: http://jpen.ir/article-1-417-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645