استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان، اردکان، ایران ، azramohammadpanah@ardakan.ac.ir
چکیده: (3968 مشاهده)
مقدمه: کیفیت فرزندپروری یک عامل عمدهای در رشد و تکامل کودکان است در این میان خویشتنداری و پرورش آن در کودکی از اهمیت ویژهای برخوردار است به همین دلیل والدین به خصوص مادران باید در این زمینه آموزش ببینند. این مطالعه با هدف اثر بخشی آموزش فرزندپروری مثبتنگر در راستای شکلگیری خویشتنداری در فرزندان و تأثیر آن برخودکارآمدی مادران کودکان دبستانی صورت گرفته است. روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. نمونه تحقیق شامل30 نفر از مادران کودکان دوره دبستانی (مدارس ابتدایی دوره دوم) استان یزد در سال تحصیلی 97-1396 است، که بر اساس ویژگیهایی چون سن و جنسیت همتا شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. هر دو گروه در مرحله پیش آزمون، پرسشنامههای خودکارآمدی والدگری و خودکنترلی ادراک شده کودکان را تکمیل کردند. اعضا گروه آزمایش به مدت 3 هفته، در جلسات برنامه آموزشی فرزندپروروی در راستای شکل گیری خویشتنداری با رویکرد روانشناسی مثبتنگر قرار گرفتند و در نهایت بعد از اجرای مداخله، هر دو پرسشنامه توسط دو گروه آزمایش و کنترل به عنوان پس آزمون اجرا گردید. یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری نشان میدهد که مقدار F (0/16= P، 2/44=27 و 1F) برای اثر متغیر مستقل (گروه) بر نمره خویشتنداری به لحاظ آماری معنادار نبوده است. یعنی آموزش اصول فرزندپروری با رویکرد روانشناسی مثبتنگر، خویشتنداری فرزندان را بهبود نمیبخشد اما نتایج آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری نشان میدهد که مقدارF (0/0002= P، 35/31=27 و 1F) برای اثر متغیر مستقل (گروه) بر نمره خودکارآمدی والدگری والدین به لحاظ آماری معنادار بوده است. نتیجه گیری: آموزش اصول فرزندپروری با رویکرد روانشناسی مثبت نگر، خودکارآمدی والدگری والدین کودکان دبستانی را بهبود میبخشد، بنابراین روانشناسی مثبتنگر روش بسیار موثری برای افزایش خودکارآمدی والد محسوب میشود و میتوان آن را به کار برد.
Mohammadpanah Ardakan A, Bakefayat F, Shafiezade R. Effect of Child-Rearing Education on the Formation of Self-Restraint on Parenting Self-Efficacy in Mothers. JPEN 2020; 7 (1) :31-40 URL: http://jpen.ir/article-1-423-fa.html
محمدپناه اردکان عذرا، باکفایت فرزانه، شفیع زاده رویا. اثربخشی آموزش فرزندپروری در راستای شکلگیری خویشتنداری بر خودکارآمدی والدگری مادران. مجله پرستاری کودکان. 1399; 7 (1) :31-40