[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 94-86 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه پیشگیری از قلدری الویس بر روابط با همگنان و رفتارهای قلدری کودکان قلدر
محبوبه حسینی ، شعله امیری ، امیر قمرانی ، ایلناز سجادیان
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، s.amiri@edu.ui.ac.ir
چکیده:   (3389 مشاهده)
مقدمه: قلدری پدیده‌ای بسیار شایع است و برای افراد درگیر در آن عواقب روان‌شناختی شدیدی به بار می‌آورد. قلدری ممکن است آغاز اختلال شخصیت ضداجتماعی و رفتارهای خشن در نوجوان و بزرگسال باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه پیشگیری از قلدری الویس (Olweus) بر روابط با همتایان و رفتارهای قلدری کودکان قلدر مدارس ابتدایی شهر یزد بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون/ پس آزمون / پیگیری با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری را تمامی دانش‌آموزان پسر قلدر مدارس ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می‌دهد. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بود که در طی دو مرحله صورت گرفت و 37 دانش آموز قلدر انتخاب و در قالب دو گروه آزمایش (18 نفر) و کنترل (19 نفر) به شکل تصادفی قرار داده شدند. گروه آزمایش برنامه آموزشی پیشگیری از قلدری الویس را طی 15 جلسه 90 دقیقه ای (هفته­ای 2 جلسه) دریافت کرد. برای گروه کنترل مداخله­ ای صورت نگرفت. جهت گردآوری داده ­ها از پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدر/ قربانی الویس (Olweus)، مقیاس سنجش روابط همتایان ریجبی و اسلی (Rigby and Slee) و روش جامعه‌سنجی داج و همکاران (Dodge et al) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس مختلط نشان داد برنامه آموزشی پیشگیری الویس به­طور­معناداری روابط با همتایان  (0/05p<) کودکان قلدر را افزایش (0/05p<) و رفتارهای قلدری این کودکان را کاهش داده است (05/0p<) و این تاثیر برای هر دو متغیر روابط با همتایان (05/0p<) و رفتارهای قلدرانه (0/05p<) تا مرحله پیگیری پایدار بوده است.
نتیجه ­گیری: پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از برنامه پیشگیری از قلدری مبتنی بر دیدگاه الویس (OBPP) می‌تواند یکی از برنامه‌های اثربخش و کارآمد بر روابط کودکان قلدر با همتایان و رفتارهای قلدری آن‌ها باشد.
واژه‌های کلیدی: برنامه پیشگیری از قلدری الویس، روابط با همتایان، رفتارهای قلدری، دانش‌آموزان ابتدایی
متن کامل [PDF 266 kb]   (1774 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/29 | پذیرش: 1398/4/16 | انتشار: 1399/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hosseini M, amiri S, Ghamarani A, sajjadian I. Effectiveness of Elvis's Bullying Prevention Program on relationships with peers and bullying behaviors of bully children. JPEN 2020; 6 (4) :86-94
URL: http://jpen.ir/article-1-430-fa.html

حسینی محبوبه، امیری شعله، قمرانی امیر، سجادیان ایلناز. تأثیر برنامه پیشگیری از قلدری الویس بر روابط با همگنان و رفتارهای قلدری کودکان قلدر. مجله پرستاری کودکان. 1399; 6 (4) :86-94

URL: http://jpen.ir/article-1-430-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645