:: دوره 11، شماره 1 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر روایی و پایایی ابزارهای سنجش درد کودکان در مطالعات ایرانی
سارا غلامی ، لیلا خانعلی
دکترای پرستاری، گروه پرستاری داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، leilakhanali@yahoo.com
چکیده:   (1111 مشاهده)
مقدمه : علیرغم طراحی ابزارهای مختلف  درد در کودکان، همچنان مدیریت درد یک چالش مراقبتی است. از آن جایی که جمع آوری اطلاعات یکی از مراحل مهم در پژوهش است لذا استفاده از ابزارهای دقیق، برای اطمینان از روایی و پایایی نتایج پژوهش اهمیتی حیاتی دارد. از این رو، مقاله مروری حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی ابزارهای درد در کودکان در مطالعات ایرانی انجام شده است.
روش: دراین مطالعه مروری، مقالات از پایگاه های داده ای فارسی و انگلیسی (Iranmedex, Irandoc Magiran,SID و (pubmed, scince direct, google scholar, scopus and ovid با کلید واژه های"nursing, pain, iran and children'  و "پرستاری، درد، ابزار، روان سنجی و کودکان" در یک دهه اخیر مورد جستجو قرار گرفتند. در مجموع از 151 مقاله بدست آمده، با در نظر گرفتن شرایط ورود به مطالعه، 38 مقاله انتخاب شد که در آنها 13 ابزار بررسی درد مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین ابزار مورد استفاده " مقیاس واکنش های رفتاری ناشی از درد[1]" و "نمره دهی درد صورتک های ونگ بکر" بود. در بررسی تعیین ویژگی های روان سنجی نتایج نشان داد که تنها در یک مطالعه گزارش کامل یافته های مربوط به روایی و پایایی وجود داشت. در 35 درصد مقالات، هیچ توضیحی در خصوص شواهد روانسنجی شامل بررسی روایی و پایایی، وجود نداشت و در موارد بسیاری یا به طور ناقص به اندازه گیری روایی و پایایی پرداخته و یا به نتایج منابع داخلی یا خارجی استناد شده بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که ویژگی های روان سنجی در بیشتر ابزارهای درد کودکان در ایران به صورت کامل انجام نشده است. باتوجه به اهمیت روان سنجی ابزارها و تاثیر آن بر نتایج حاصل از مطالعات، ضروری است که در مباحث روش تحقیق تمرکز بیشتری بر به کارگیری ابزارهای روا و پایا در پژوهش ها صورت گرفته و بر لزوم روان سنجی دقیق ابزار قبل از استفاده از آن، تاکید شود. بنابراین انجام مطالعات بیشتر در این زمینه توصیه می شود.
 
واژه‌های کلیدی: درد، کودکان، روایی و پایایی، روان سنجی، پرستاری، ایران.
متن کامل [PDF 353 kb]   (498 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/20 | پذیرش: 1399/1/10 | انتشار: 1403/7/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها