:: دوره 1، شماره 4 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 1 شماره 4 صفحات 31-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر میزان دانش والدین کودکان دارای استومی
اشرف السادات حکیم ، الهام پالیزبان ، کامبیز احمدی انگالی
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، hakim3448200@yahoo.com
چکیده:   (9980 مشاهده)
مقدمه: تعبیه استومی یکی از جراحی هایی است که از بدو تولد یا دوران شیرخوارگی به منظور حفظ بقاء بدنبال نقایص مادرزادی دستگاه تحتانی گوارش انجام می گیرد. مراقبت صحیح و پیشگیری از عوارض این جراحی نیازمند آموزش و توانمند کردن خانواده های درگیر در امر مراقبت از آنان می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاًثیر الگوی توانمندسازی خانواده محور بر میزان دانش والدین کودکان دارای استومی می باشد.
روش : پژوهش حاضر، یک مطالعه  کارآزمایی بالینی است که بر روی کودکان شیرخوار دارای استومی و والدین آنان انجام شده است. تعداد60 نفر از کودکانی که تحت عمل جراحی استومی قرار گرفته به همراه والدین خود با رعایت موازین اخلاقی و با داشتن معیار ورود به مداخله انتخاب و بطور تصادفی(زوج و فرد) به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. کودکان و والدین گروه مداخله با استفاده از الگوی توانمندسازی خانواده محور طی4جلسه 1 ساعته تحت آموزش قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سنجش دانش در حیطه های مراقبت و عوارض و پرسشنامه سنجش ابعاد الگوی توانمندسازی می باشد،که قبل از مداخله در هر دوگروه و2ماه بعد از مداخله، در گروه مداخله تکمیل شدند .
یافته ها: در گروه آزمون از نظر دانش والدین مرتبط با عوارض استومی کودکان، قبل و بعد از مداخله (45/63و 50/93) با میزان (0/0001=p) اختلاف معنی دار بود. دانش والدین مرتبط با مراقبت استومی کودکان(51/23 و86/60) با میزان (0/0001=p) اختلاف معنی دار بود
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که با آموزش والدین کودکان دارای استومی از طریق الگوی توانمندسازی خانواده محور می‌توان دانش مراقبتی و پیشگیری از عوارض استومی کودکان را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: الگوی توانمندسازی خانواده محور، استومی، دانش، شیرخوارگی
متن کامل [PDF 705 kb]   (3272 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/27 | پذیرش: 1394/3/12 | انتشار: 1394/3/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 4 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها