[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 61-50 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نیمرخ حرکتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری
کمال پرهون ، حمید علیزاده ، هادی پرهون ، حمید رضا حسن آبادی ، کوروش امرایی
پژوهشگر پسا دکتری روان شناسی شناختی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، kamalparhon110@gmail.com
چکیده:   (1761 مشاهده)
مقدمه: دانش آموزان جهت کسب موفقیت در مدرسه نیازمند هماهنگی توانایی‌های حرکتی، شناختی و اجتماعی - هیجانی هستند. دراین‌بین نقش مهارت‌های حرکتی به‌عنوان سنگ بنای پیشرفت عملکرد شناختی و اجتماعی- هیجانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو، پژوهش حاضر باهدف مقایسه نیمرخ حرکتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری انجام شد.
روش: در این پژوهش علی- مقایسه ای شرکت کنندگان شامل 100 نفر از دانش آموزان 8 تا 12 سال دارای اختلال یادگیری و 100 نفر از دانش آموزان کم پیشرفت مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که در متغیرهای سن، جنسیت، پایه تحصیلی و هوشبهر همگن شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج به دست آمده حاکی از عملکرد ضعیف دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه در مهارت‌های حرکتی جابجایی(0/001>P،25/86=F)، کنترل شی (0/001>P ،.35/95=F)، تعادل(0/001>P ،25/04=F)، هماهنگی حرکتی دوطرفه (0/001>P ،92/47=F) و مهارت­های حرکتی ظریف (0/05>P ،22/68=F) نسبت به دانش آموزان دارای مشکل یادگیری بود. از این رو، با توجه به یافته­های به دست آمده می­توان چنین عنوان کرد که نیمرخ حرکتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه به‌طور معنی داری ضعیف‌تر از دانش آموزان با مشکل یادگیری است. 
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش حاضر توجه به مهارت‌های حرکتی در ارزیابی و تشخیص و به تبع آن طراحی و امکان سنجی برنامه­های توان‌بخشی برای دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری می‌تواند نتایج امیدبخشی در پی داشته باشد. همچنین نتایج به‌دست‌آمده کاربردهای مهم تشخیصی و درمانی برای این دو گروه از دانش آموزان دارد.
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری ویژه، مشکلات یادگیری، نیمرخ حرکتی
متن کامل [PDF 361 kb]   (985 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/27 | پذیرش: 1400/8/4 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

parhoon K, Alizadeh H, parhoon H, hassanabadi H, Amraie K. Investigating Motor Profile of Students with specific learning disorder and Students with learning problem. JPEN 2022; 8 (4) :50-61
URL: http://jpen.ir/article-1-554-fa.html

پرهون کمال، علیزاده حمید، پرهون هادی، حسن آبادی حمید رضا، امرایی کوروش. بررسی نیمرخ حرکتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه و مشکل یادگیری. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :50-61

URL: http://jpen.ir/article-1-554-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645