:: دوره 1، شماره 3 - ( بهار 1394 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 56-48 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر قصه درمانی بر کاهش نشانه های اضطراب جدایی کودکان
جهانگیر کرمی ، خدامراد مومنی ، فرشته محمدی ، افسانه شهبازی راد
دانشگاه آزاد کرمانشاه ، fereshtehmohamadi48@gmail.com
چکیده:   (17244 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی قصه درمانی برکاهش نشانه های اختلال اضطراب جدایی در کودکان دبستانی شهر کرمانشاه در سال 1392 انجام شده است.
روش : مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود که نمونه این پژوهش شامل 22 دختر دبستانی پایه اول دبستان می باشد که با استفاده از روش نمونه گیریی در دسترس شناسایی شدند، و به صورت تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل جایگزین شدند، هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان که دارای دو فرم ویژه والدین و معلمان است، مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که قصه‌درمانی در کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب جدایی کودکان در گروه مداخله مؤثر بود(p<0/001).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، درمانگران و کسانی که با کودک کار می‌کنند می‌توانند از قصه درمانی به عنوان یک تکنیک درمانی اثربخش در درمان اختلالات اضطرابی استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: قصه درمانی، اضطراب جدایی، کودکان
متن کامل [PDF 891 kb]   (4271 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/18 | پذیرش: 1394/1/3 | انتشار: 1394/1/3


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( بهار 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها