[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 49-40 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش هوش اخلاقی و تاثیر آن بر رفتار نوع‌دوستی و پرخاشگری کودکان زیر 7 سال
پگاه تقوی ، عذرا محمدپناه اردکان ، آزاده چوبفروش زاده
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان، اردکان، ایران ، azramohammadpanah@ardakan.ac.ir
چکیده:   (1478 مشاهده)
مقدمه: هوش اخلاقی یکی از عوامل تاثیرگذار در تربیت کودک است که می­تواند رشد فردی و اجتماعی او را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر رفتار نوع­دوستی و پرخاشگری کودکان زیر 7 سال انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات نیمه­ تجربی بود که در آن از طرح پیش ­آزمون _پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را تمامی کودکان 4 تا 7 سال استان یزد در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند، که تعداد 30 کودک به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و گواه گمارش شدند. برنامه مداخله­ای شامل هفت جلسه 30 دقیقه­ای آموزش هوش اخلاقی بود که به کودکان گروه مداخله ارائه شد. ابزار جمع­آوری داده­ها شامل دو پرسش­نامه پرخاشگری در کودکان پیش­دبستانی واحدی و همکاران(1387) و توانایی­ها و مشکلات گودمن و همکاران(1997) بود. برای شرکت­کنندگان هر دو گروه، قبل و بعد از اجرای مداخله­ و هم­چنین بعد از سه هفته از انجام مطالعه(مرحله پیگیری)، این پرسش­نامه­ها تکمیل شد. در نهایت، داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد.
نتایج: پس از انجام مداخله، بین نمرات در گروه مداخله و کنترل پس از مداخله و هم­چنین پس از گذشت سه هفته از مداخله (مرحله پیگیری(، تفاوت معناداری وجود داشت. پرخاشگری در کودکان کاهش پیدا کرده بود (0/001>P) و رفتار نوع­دوستی در کودکان افزایش پیدا کرده بود (0/05>P).
نتیجه گیری: آموزش­ مولفه­های هوش اخلاقی بر بهبود پرخاشگری و نوع­دوستی کودکان زیر 7 سال موثر است و می­توان برای بهبود پرخاشگری و نوع­دوستی کودکان زیر 7 سال از آموزش هوش اخلاقی استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، نوع دوستی، پرخاشگری، کودکان
متن کامل [PDF 280 kb]   (461 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/10 | پذیرش: 1400/8/4 | انتشار: 1401/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghavi P, Mohammadpanah Ardakan A, Choobforoushzadeh A. Teaching moral intelligence and its effect on altruism and aggression in children under 7 years. JPEN 2022; 8 (4) :40-49
URL: http://jpen.ir/article-1-613-fa.html

تقوی پگاه، محمدپناه اردکان عذرا، چوبفروش زاده آزاده. آموزش هوش اخلاقی و تاثیر آن بر رفتار نوع‌دوستی و پرخاشگری کودکان زیر 7 سال. مجله پرستاری کودکان. 1401; 8 (4) :40-49

URL: http://jpen.ir/article-1-613-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645