دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، g.rpasha@ yahoo.com
چکیده: (1451 مشاهده)
مقدمه: تکانشگری یکی از نشانگان اختلال سلوک است که برای تعدیل و کاهش آن مداخلات گستردهای ارائه شده است، در این مطالعه به بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش تکانشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در کانون اصلاح و تربیت پرداخته شد. روش:روشپژوهشحاضرنیمهتجربیوطرحآنازنوعپیش آزمون- پس آزمون- پیگیریباگروهکنترلبود. این پژوهش در سال 1399 در جامعه آماری مددجویان پسر کانون اصلاح و تربیت شهر اهواز در فاصله سنی 15 تا 18 سال انجام شد. 30 نفر از نوجوانان بهروش تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله در 8 جلسه 90 دقیقهای در آموزش تنظیم هیجانشرکت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار برای دریافت مداخله قرار داشت. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه جمعیت شناختی و یازدهمین ویراست مقیاس تکانشگری بارت بود که توسط دو گروه در سه نوبت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تکمیل گردید. نتایج :تفاوت معنی داری بین گروه مداخله (6/28±60/25) و کنترل (4/99±80/21) در نمره تکانشگری (0/001=P، 62/595=F)در طول زمان وجود دارد (0/05>P) و 69% از تفاوتهای مشاهده شده در نمره تکانشگری ناشی از مداخله است. نتیجه گیری: آموزش تنظیم هیجانیک مداخله موثر در کاهش تکانشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک است، بنابراین پیشنهاد میشود که در سایر مراکز اصلاح و تربیت سراسر کشود و سایر نهادهای تربیتی و درمانی از این مداخله استفاده شود.
Hekmat M R, Pasha R, Borna M R, Talebzadeh Shoshtari M. The Effectiveness of Emotion Regulation Training (ERT) on reducing the Impulsivity of Adolescents with Conduct Disorder in Ahvaz Correction and Rehabilitation Center. JPEN 2022; 9 (1) :47-55 URL: http://jpen.ir/article-1-621-fa.html
حکمت محمدرضا، پاشا رضا، برنا محمدرضا، طالب زاده شوشتری مرضیه. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش تکانشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در کانون اصلاح و تربیت اهواز. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (1) :47-55