[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( پاییز 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 55-47 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش تکانشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در کانون اصلاح و تربیت اهواز
محمدرضا حکمت ، رضا پاشا ، محمدرضا برنا ، مرضیه طالب زاده شوشتری
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، g.rpasha@ yahoo.com
چکیده:   (1451 مشاهده)
مقدمه: تکانشگری یکی از نشانگان اختلال سلوک است که برای تعدیل و کاهش آن مداخلات گسترده­ای ارائه شده است، در این مطالعه به بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش تکانشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در کانون اصلاح و تربیت پرداخته شد.
روش­: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیش ­آزمون- پس ­آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. این پژوهش در سال 1399 در جامعه آماری مددجویان پسر کانون اصلاح و تربیت شهر اهواز در فاصله سنی 15 تا 18 سال انجام شد. 30 نفر از نوجوانان به­روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله در 8 جلسه 90 دقیقه‏ای در آموزش تنظیم هیجان شرکت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار برای دریافت مداخله قرار داشت.  ابزار جمع آوری داده‏ها  پرسشنامه جمعیت‏ شناختی و یازدهمین ویراست مقیاس تکانشگری بارت بود که توسط دو گروه در سه نوبت پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری تکمیل گردید.
نتایج : تفاوت معنی­ داری بین گروه مداخله (6/28±60/25) و کنترل (4/99±80/21) در نمره تکانشگری (0/001=P، 62/595=F) در طول زمان وجود دارد (0/05>P) و 69% از تفاوت­های مشاهده شده در نمره تکانشگری ناشی از مداخله است.
نتیجه ­گیری: آموزش تنظیم هیجان یک مداخله موثر در کاهش تکانشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک است، بنابراین پیشنهاد می­شود که در سایر مراکز اصلاح و تربیت سراسر کشود و سایر نهاد­های تربیتی و درمانی از این مداخله استفاده شود.

واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، تکانشگری، اختلال سلوک، نوجوان
متن کامل [PDF 305 kb]   (601 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/20 | پذیرش: 1401/3/5 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hekmat M R, Pasha R, Borna M R, Talebzadeh Shoshtari M. The Effectiveness of Emotion Regulation Training (ERT) on reducing the Impulsivity of Adolescents with Conduct Disorder in Ahvaz Correction and Rehabilitation Center. JPEN 2022; 9 (1) :47-55
URL: http://jpen.ir/article-1-621-fa.html

حکمت محمدرضا، پاشا رضا، برنا محمدرضا، طالب زاده شوشتری مرضیه. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش تکانشگری نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک در کانون اصلاح و تربیت اهواز. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (1) :47-55

URL: http://jpen.ir/article-1-621-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( پاییز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4660