:: دوره 8، شماره 3 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 77-69 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط سبک های فرزندپروری با سبک های مقابله با استرس در دختران نوجوان
میترا جرس ، مهدیه عابدی پور ، منصوره کریمی ، نجمه ابراهیمی
دانشجوی کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، mansoorekarimi2020@gmail.com
چکیده:   (1820 مشاهده)
مقدمه: استرس واقعیتی غیرقابل انکار و بعنوان یکی از مهم ترین عامل پیدایش بیماری­ها شناخته می­شود. یکی ازگروه های سنی  که در معرض استرس­های گوناگون قرار دارند، نوجوانان هستند، همچنین روش های فرزندپروری والدین بر چگونگی رشد و تکوین شخصیت نوجوانان تاثیری بسزا میگذارد. نظر به اهمیت این مسئله، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط سبک های فرزندپروری با سبک های مقابله با استرس در دختران نوجوان شهرگناباد در سال 1397 صورت پذیرفت.
روش : پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی-مقطعی بر روی 310 نفر از دختران نوجوان 12 تا 16 سال شهر گناباد به روش نمونه ­گیری طبقه­ ای انجام شد. داده‌ها از طریق پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سبک­های فرزندپروری بامریند و پرسشنامه مقابله با استرس اندلرو پارکر جمع ­آوری شدند.
نتایج : در این مطالعه، میانگین سنی دانش­آموزان، پدران و مادران به ترتیب 14/25، 46/05و 41/75سال بود. نتایج نشان داد بالاترین میانگین مربوط به سبک قاطع و اطمینان بخش بود و اکثریت والدین نمرات بالایی در این سبک داشتند. همچنین ارتباط معنی­داری بین سبک­های فرزندپروری والدین و سبک­های مقابله با استرس دختران نوجوان وجود نداشت؛ این در حالی است که در این پژوهش اکثر والدین (بیش از90 درصد) سبک فرزندپروری مقتدرانه منطقی داشته و بیش از 50 درصد نوجوانان از سبک مقابله با استرس مسئله مدار در جهت مدیریت استرس­های خود استفاده می­کرد­اند.
نتیجه­ گیری: یافته­ های مطالعه حاضر نشان داد اکثر والدین نمرات بالایی در سبک مقتدرانه منطقی داشتند. اما عدم وجود ارتباط معنی­ دار بین سبک­های فرزندپروری و سبک­های مقابله با استرس می­تواند نشان­ دهنده این باشد که باید به موضوعاتی نظیر تفاوت­های جنسیتی، تغییرات هنجاری دوران نوجوانی، شبکه ­های مجازی و ... نیز توجه نمود. لذا مداخلاتی در زمینه یاددهی و آموزش سبک­های مقابله­ای به ویژه در دختران توصیه می­ گردد.
واژه‌های کلیدی: سبک های فرزندپروری، سبک های مقابله با استرس، دختران نوجوان
متن کامل [PDF 274 kb]   (648 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/3 | پذیرش: 1400/9/7 | انتشار: 1401/2/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها