[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
..
روان پرستاری
AWT IMAGE
..
مدیریت ارتقای سلامت
AWT IMAGE
..
سامانه جامع رسانه ها
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 76-64 برگشت به فهرست نسخه ها
روانسنجی نسخه فارسی فرم الکترونیکی مقیاس مهارت‌های زندگی در کودکان ده‌ساله
فیروزه صفریان ، میترا کامیابی ، زهرا زین الدینی ، علیرضا منظری توکلی
استادیار،گروه علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه ازاد اسلامی،کرمان ،ایران ، mirkamali@gmil.com
چکیده:   (536 مشاهده)
مقدمه: اعتبار سنجی مقیاس مهارت‌های زندگی می‌تواند به ارزیابی مهارت‌های زندگی در کودکان ده‌ساله کمک نماید؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتباریابی فرم الکترونیکی مقیاس مهارت‌های زندگی در کودکان ده‌ساله است.
روش: این پژوهش از نوع روان‌سنجی ابزار است که جامعه آماری شامل کلیه کودکان ده‌ساله استان کرمان بود که تعداد نمونه‌ها بر اساس معیارهای روان‌سنجی به تعداد ۱۰۰ نفر برای بخش روایی همگرا ، 430 نفر برای بخش روایی سازه و 250 نفر برای تحلیل عاملی تاییدی تعیین شد نمونه‌ها به‌وسیله نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند اطلاعات پژوهش از طریق دو مقیاس مهارت‌های زندگی کرونین و آلن (2017) و مهارت‌های زندگی شارما (2003) به‌صورت الکترونیکی با ارسال لینک مقیاس به موبایل والدین کودکان جمع‌آوری گردید. برای بررسی روایی از روایی محتوا، همگرا و روایی ساختاری استفاده شد. پایایی مقیاس به‌وسیله روش‌های همسانی درونی و پایایی تصنیفی بررسی گردید.
نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس از هشت عامل تشکیل‌شده است. تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نیز مدل هشت عاملی را تائید کرد. این مقیاس به همراه فرم کوتاه مقیاس مهارت‌های زندگی شارما (2003) اجرا شد که همبستگی معنی‌داری بین دو مقیاس(r=??) وجود داشت و همین‌طور ضریب آلفای کرونباخ برای کل سؤالات و سؤالات ابعاد نیز همگی بزرگتر از 0.7 بود.
نتیجه‌گیری: مقیاس مهارت‌های زندگی کرونین و آلن (2017) با 43 گویهاز پایایی و روایی مناسبی در کودکان ده‌ساله ایرانی برخوردار است.از مقیاس مهارت‌های زندگی کرونین و آلن (2017) می‌توان برای ارزیابی مهارت‌های زندگی در کودکان ده‌ساله استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های زندگی، کودک، تحلیل عاملی، اعتباریابی
متن کامل [PDF 1051 kb]   (185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/24 | پذیرش: 1401/3/9 | انتشار: 1401/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safarian F, kamiabi M, Zare Z, Manzari Tavakoli A. Evaluation of factor structure and validation of the electronic form of the Life Skills Scale in ten-year-old children. JPEN 2022; 9 (2) :64-76
URL: http://jpen.ir/article-1-667-fa.html

صفریان فیروزه، کامیابی میترا، زین الدینی زهرا، منظری توکلی علیرضا. روانسنجی نسخه فارسی فرم الکترونیکی مقیاس مهارت‌های زندگی در کودکان ده‌ساله. مجله پرستاری کودکان. 1401; 9 (2) :64-76

URL: http://jpen.ir/article-1-667-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پرستاری کودکان و نوزادان Journal of Pediatric Nursing
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 4645