:: دوره 9، شماره 3 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 84-75 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش چرتکه بر افزایش یادگیری ریاضی و هوش فضایی در دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
ضرغام بهنام مقدم ، سیدسلیمان حسینی نیک ، علیرضا ماردپور ، عزیز بهنام مقدم
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید ایزدپناه، یاسوج، استان کهگیلویه و بویراحمد، ایران ، hosseininik51@gmail.com
چکیده:   (983 مشاهده)
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/  بیش فعالی در یادگیری ریاضی و هوش فضایی نسبت به سایر همسالان خود در سطح پایینی قرار دارند و این مهم ارتباط با پیشرفت تحصیلی و عملکرد اجتماعی در آنان دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش چرتکه بر افزایش یادگیری ریاضی و هوش فضایی در دانش آموزان دبستانی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانش اموزان مدارس غیرانتفاعی ناحیه 3  شهر یاسوج در سال 1400 بودند. با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر دانش اموز مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بصورت در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند ( هرگروه 20 نفر). گروه آزمایش  تحت آموزش 12 جلسه 45 دقیقه­ای چرتکه با فراوانی دو بار در هفته قرار گرفتند. مشارکت کنندگان با فرم اطلاعات جمعیت شناختی، آزمون ریاضی ایران کی مت و  آزمون تجدید نظر شده طراحی با مکعب وکسلرکودکان (WISC-R) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با بسته آماری SPSS نسخه 24 انجام شد.
نتایج نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمره یادگیری ریاضی و هوش فضایی در گروه‌ آزمایش نسبت به گروه کنترل پس از آموزش معنادار بوده است (0/001>p).­ بیشترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به یادگیری اختلال ریاضی (0/91) و هوش فضایی (0/28) بود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش به مسولین آموزش و پروش پیشنهاد می­شود با بکارگیری متخصصان آموزش چرتکه در مدارس ابتدایی این مهم را به سرانجام برسانند. این آموزش منجر به تقویت یادگیری ریاضی و هوش فضایی و به تبع آن عملکرد بهتر تحصیلی و اجتماعی در آنان می­شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش چرتکه، یادگیری ریاضی، هوش فضایی، دانش آموزان، اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
متن کامل [PDF 290 kb]   (328 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/7/12 | انتشار: 1402/2/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها