:: دوره 9، شماره 4 - ( تابستان 1402 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 96-85 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری هیجانی کودکان ۶-۴ سال
مژگان کاشانی زاده ، محسن گل پرور ، ایلناز سجادیان
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده:   (1492 مشاهده)
مقدمه: سازگاری هیجانی برای تحول هر چه مطلوب­تر کودکان پیش دبستانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف مقایسه آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارت­های زندگی بر سازگاری هیجانی کودکان ۶-۴ سال اجرا شد.
روش : پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی در دو مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کودکان پیش‌دبستانی در مراکز پیش‌دبستانی شهر اصفهان در زمستان 1400 بودند، که از میان آن­ها 45 کودک به صورت هدفمند انتخاب و در سه گروه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه سازگاری هیجانی ثورلاکیوس و گودموندسون (2017) برای سنجش متغیر وابسته در دو مرحله استفاده شد. دو گروه آموزشی، هر یک طی 10 جلسه 45 دقیقه­ای تحت آموزش قرار­گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت ننمود. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید.
نتایج : نتایج نشان داد در دو مولفه کنترل خلق و خو و ابراز وجود اجتماعی بین آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارت­های زندگی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>p)، ولی بین دو گروه آموزش تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05<p). در کنترل اضطراب، بین آموزش سرمایه عاطفی با آموزش مهارت­های زندگی با گروه کنترل تفاوت معناداری به دست نیامد (0/05<p).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج پژوهش، آموزش سرمایه عاطفی و آموزش مهارت­های زندگی بر دو مولفه سازگاری هیجانی یعنی کنترل خلق و خو و ابراز وجود اجتماعی اثربخش هستند. پیشنهاد می­شود در مراکز پیش دبستانی این دو آموزش برای کودکان 4-6 سال استفاده شوند.
واژه‌های کلیدی: سازگاری هیجانی، آموزش سرمایه عاطفی، آموزش مهارتهای زندگی، کودکان پیش دبستانی
متن کامل [PDF 290 kb]   (478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/2 | پذیرش: 1401/10/7 | انتشار: 1402/4/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها