:: دوره 10، شماره 3 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 37-24 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ی اثربخشی آموزش پیشگیری از قلدری و آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتارهای همدلانه و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان قلدر
ریحانه معینی فر ، علی مهداد ، غلامرضا منشئی
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، alimahdad.am@gmail.com
چکیده:   (1248 مشاهده)
مقدمه : هدف پژوهش مقایسه­ ی اثربخشی آموزش پیشگیری از قلدری و آموزش مهارت­های اجتماعی بر رفتارهای­ همدلانه و اهمال‌کاری تحصیلی دانش­آموزان قلدر صورت گرفت.
روش: این مطالعه نیمه آزمایشی پیشآزمون پس‌آزمون-پیگیری با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر أصفهان بودند. تعداد 45 نفر از آن‌ها به صورت هدفمند با کسب نمره در پرسشنامه قلدری اسپلیچ و هارت (2001) انتخاب و در سه گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش یک، آموزش پیشگیری از قلدری اکبری بلوط بندگان (1398) و گروه آزمایش دو، آموزش مهارت­های اجتماعی صدر و همکاران (1389) و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. دانش‌آموزان پرسشنامه­های رفتارهای همدلانه ووزن و همکاران (2015) و اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) را در مراحل پیش-پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند.
نتایج : نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان دادند که هر دوآموزش پیشگیری قلدری و مهارت­های اجتماعی بر بهبود اهمال‌کاری تحصیلی و رفتارهای همدلانه در دانش آموزان تأثیر معنی داری داشته و اثرات در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است اما آموزش پیشگیری از قلدری در اهمال‌کاری تحصیلی مؤثرتر از آموزش مهارت­های اجتماعی بود.
نتیجه گیری: بنابراین به نظر می­رسد برنامه پیشگیری از قلدری و آموزش مهارت­های اجتماعی در مراکز مشاوره و آموزشگاه­ها و مدارس می­تواند باعث پیشگیری و بهبود اهمال‌کاری تحصیلی و رفتارهای همدلانه در دانش آموزان قلدر شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش پیشگیری از قلدری، آموزش مهارت‌های اجتماعی، رفتارهای همدلانه، اهمال‌کاری تحصیلی
متن کامل [PDF 321 kb]   (444 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/18 | پذیرش: 1402/10/21 | انتشار: 1403/2/10



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها