AU - Farhadie, Abolfazal AU - Farhadie, Mehran TI - The effect of Transtheoretical Model on the healthy eating behavior in schools students of Shirvan city PT - JOURNAL ARTICLE TA - jpenir JN - jpenir VO - 3 VI - 1 IP - 1 4099 - http://jpen.ir/article-1-145-fa.html 4100 - http://jpen.ir/article-1-145-fa.pdf SO - jpenir 1 AB  - مقدمه: برخورداری از تغذیه مناسب در دوره نوجوانی، سلامت نسبی آینده آن­ها را تحت تاثیر قرار می­دهد. به نظر می­رسد مدل فراتئوری تغییر به عنوان یک چارچوب مفهومی برای درک فرآیند رفتار بهداشتی در ارتقاء رفتار تغذیه­ای سالم در دانش­آموزان از طریق فرآیندهای تجربی و رفتاری موثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین کاربرد مدل فراتئوری تغییر در ارتقاء رفتار تغذیه­ای سالم در دانش آموزان با تاکید بر مصرف میوه جات وسبزیجات" انجام شد. روش­: در این مطالعه مداخله­ای 250 نفر دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان شیروان به روش در دسترس وارد مطالعه شدند. پس از تعیین مرحله ای که هر یک از دانش­آموزان در آن قرار گرفته بودند به دو گروه مداخله و شاهد بر اساس قرعه تقسیم شدند. در گروه مداخله آموزش به روش سخنرانی و براساس گام های مدل فراتئوری تغییر داده شد و در گروه شاهد اموزش به روش سخنرانی معمولی ارایه گردید. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، مقیاس مرحله­بندی شده و الگوریتم موسسه ملی سرطان آمریکا(1997) و مقیاس تعدیل شده­ی اسپکتر توسط جنیفر – دی – نویا و همکاران (2006) برای مصرف میوه وسبزیجات بود. یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین میزان مصرف میوه جات و سبزیجات در گروه مداخله و شاهد وجود دارد(0/05> p). همچنین در گروه مداخله بطور معنی داری تعداد افراد بیشتری به مراحل بالاتر تغییر (آمادگی، عمل،نگهداری) منتقل شده بودند(0/05> p). نتیجه گیری: بکارگیری مدل فراتئوری تغییر وآموزش براساس آن روش مناسبی برای طراحی مداخلات جهت افزایش میزان مصرف میوه و سبزیجات در میان دانش آموزان است. CP - IRAN IN - Shirvan, Azad university LG - eng PB - jpenir PG - 21 PT - Research YR - 2016